I faksimil kan vi
nu läsa den ständigt aktuella Kerstin Ekmans essä om Salman Rushdie och den
fatwa som utlystes mot honom när han skrev den hädiska romanen Satansverserna. Hennes skrift Rätten att häda från 1994 är
nyckeltexten i nya numret av Essä,
som den här gången ger den sex olika perspektiv. Genast slungas vi bakåt i
tiden till den olustiga period – den veritabla mardröm – som gav upphov till en
intensiv debatt om tryckfriheten.
Att häda är för
Ekman ett essentiellt inslag i konsten, och hon spårar det bakåt till
modernismens opponenter. Hennes initiala argument är inte helt klanderfritt när
hon utgår från en barnpornografisk video som hon tar i försvar, i
tryckfrihetens namn. För henne blir rätten att gå mot de begränsningar som
sätts av censuren en överordnad fråga. När den spontana reaktionen – känslan –
får domdera över förnuftet är vi inne på en än farligare väg, menar hon. Men
hon visar också hur kultur och samhälle kan förenas, och hur samhällsinriktade
genuina författare är.
Så det är en bitsk
och inte helt oproblematisk essä Ekman har skrivit. Hon skriver om den farliga
kunskapen, som makthavare i alla tider försökt undanhålla massan, som helst ska
hållas i bedövat skick. Det finns i hennes essä även en hint om hur internet
skulle bidra till en mer förslavad och passiv befolkning, när hon låter
industrialismens rälsbyggande speglas i det tidiga 90-talets fiberoptik.
Själva huvudtanken
i Ekmans text är hur hon vill ersätta August Strindberg som den svenska hädaren
med Hjalmar Söderberg, som står för en mer konstruktiv och gångbar kritik. Det
här är något Ekman tidigare pläderat för, alltså Söderberg som en mer
konsekvent förebild än fegisen Strindberg. Det som gjordes i viss motvind för
drygt 25 år sedan har nog visat sig lättare nu, när Söderberg håller på att
inta en mer central position i den
svenska litterära kanon än Strindberg.
Ja, så ser
åtminstone jag det, och blir därför förvånad när Agneta Pleijel i sin text
avslöjar att hon inte läst en så viktig text som Söderbergs Jahves eld, som är en viktig referens i
Ekmans text. Jag gillar Pleijel, men i sitt bidrag anstränger hon sig att likt
en elev återge ett bokstavligt referat av Ekmans essä. Dessutom rör hon till
saker i onödan. Det här är bara några av hennes missförstånd: hon nämner ett
mord på en norsk förläggare, men om hon i så fall avser attentatet mot William
Nygaard i oktober 1993 så överlevde han. Inte heller var Kerstin Ekman
sekreterare i det nybildade Svenska Rushdiekommittén, utan vice ordförande.
Inte heller var det ”för 40 år sen” Ekman argumenterade, i en skrift som alltså
utkom 1994.
Bättre lyckas
Mohammad Fazlhashemi när han redovisar den politiska islam som uppstod efter
revolutionen i Iran tio år tidigare. Här ges en nödvändig bakgrund till de
förutsättningar som skapade fatwan. Dock vill jag gärna veta mer om det
bristfälliga stöd som beslutet hade – hur förankrat var det egentligen? Det här
hade Fazlhashemi gärna fått skriva mer om.
Som vanligt tar Johan
Wennström tillfället att försvara dygden mot dekadensen. Han anför Ekmans
intellektuella hederlighet som ett rättesnöre, och hur den bottnar i ett
motstånd. Konst måste få spjärna mot en makt, oavsett om den är sekulär eller
religiös. Jag tror Wennström underskattar de mörka krafter som finns i konsten,
de som bland annat frilagts av Camille Paglia i studien Sexual Personae. Det är en farlig energi, riskabel att handskas
med. Den förvränger – förtrollar – och förändrar, både dig och världen. När
Wennström antyder att vi inte ska missbruka yttrandefriheten får jag lust att
citera T.S. Eliots ord: ”Only those who will risk going too far can possibly
find out how far one can go”. Wennströms slutsats förbryllar: ”Många tycks ha
glömt det, men det går faktiskt att kritisera utan att avsiktligen tillfoga
skada. Om någon ändå tar illa vid sig, har uppsåtet åtminstone varit gott.”
Torbjörn Elensky tar ned religionen
på jorden i sin text, och hoppas utopiskt på att globaliseringen ska sätta
stopp för vidskepelsen. Tyvärr utifrån det perspektivet kan globaliseringen
visa sig ha varit en kort parentes i världshistorien, något som utspelade sig mellan
just 1989 och 2020.
Han aktualiserar Scorseses film Kristi sista frestelse och Andres
Serranos konstverk ”Piss Christ”, som båda nyligen väckt visst ont blod hos
kristna, men inte på långa vägar skapade samma vrede som Rushdies roman gjorde
för fundamentala muslimer. Nu under Corona-tider kunde det finnas fog att anta
Elenskys förhoppning om vetenskapens företräden framför religionen skulle bli
infriade – men så enkelt är det ju inte, och inte heller är vetenskapen helt
neutral. Den är en tolkning, en bearbetning. På ett klargörande sätt visar han
ändå hur religionen i sig varit beroende av hädelse, att det är så den har
uppstått, i ett aktivt avståndstagande från tidigare religioner.
Numret avslutas med
två skönlitterära texter. Lars Sjunnesson skickar in Åke Jävel i sin tecknade serie
(en tecknad serie vore ett djärvt ämnesval för ett kommande nummer av Essä). Det
är absurt och kritiskt. Slutligen utgår Jila Mossaed i sin dikt från den
medeltida islamske poeten Attar, som även nämndes av Fazlhashemi, och därmed
knyts allt ihop på ett stilenligt sätt. Så lämnar Mossaed oss med en väldigt
fin kommentar, där hon med eftertryck visar att vi inte kan eller ska vänta oss
något utanför oss: vi människor har allt inom oss.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.