Flitige Freke Räihä
fortsätter med sitt absurderi i sin nya diktsamling. Om titeln är lång är
innehållet mer koncist. Skisser ur det
finska, det ödsliga skånska, ja från Västerbotten. Här kunde man säga: det
är en berättelse om något som gått förlorat, någon som gått förlorad, ja ett
monument över en död.
Eller om det bara
är tomheten. Berättelsen rör negationer, och då är ju döden den enda riktiga
negationen – den enda negationen som betyder något på riktigt. Så handlar det
om förlust, om att bli berövad. Om någon som försvinner. Här betyder begreppet ”att
komma hem” snarare ”att komma bort”, liksom ”att hitta sig själv” betyder ”att
förlora sig själv” – exakt så som det ska vara i poesin. Vi läser ju poesi för
att den tar oss, med Baudelaires ord, ”anywhere out of the world”.
I den här boken
finns som vanligt det snett nerifrån-perspektiv som Räihä gjort till sitt eget.
Han uppfinner ett du, han uppfinner ett jag, han anspelar på en identitet, han
visar att man inte kan gå vidare, men han går i skogen: ”Allt ser så okomplicerat
ut på avstånd. Allt det jag / själv fyller med meningar. / Du går ut i skogen.
Jag går ut i skogen.” Genomgående finns även de oväntade sammanställningarna,
det som förstärker absurderiet.
Två böcker står ut
i Räihäs rikhaltiga 2000-talsproduktion, där detta är den adertonde boken. Dels
protestdikten Baggböleri, och dels
den politiskt litteraturhistoriska Vittnesbörd.
Riktigt lika bra är kanske inte Skisser
ur det finska … Ojämnheten är väl det som oftast anförs som räddningsplanka
för en kritiker som vill såga på ett uppmuntrande sätt. Men det här är inte
alls någon ojämn bok: snarare är det en konsekvent installation i Räihäs
poetiska verksamhet, där de blygsamma anspråken inbjuder till läsning.
Genom den här nya boken
flätas citat in, på det maner Räihä tidigare begagnat. Se där en rad från
Ekelöf, och här en rad från Setterlind. Det kunde te sig som ett utanpåverk,
men blir här mer frågan om ett försök att kommunicera med den bortgångne. Ett
försök att knyta an till någon utifrån en bekant fras.
Vem den anhörige är
blir inte tydligt, och det är kanske inte heller så viktigt. Det finns ändå,
som alltid, rader som fäster, som visar varför det förblir uppmuntrande att
läsa Räihäs dikter:
Jag
föreställer mig världen,
jag föreställer mig
skogen.
Jag föreställer mig
natten.
Jag föreställer mig att
himlen är grå, att
vattnet täcker allt. Att
människor fortfarande
kräver besittning av marken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.