Då kan poesi vara
sådant här:
Att blicken får söka sig
in mellan träden
Det finns ju glipor där
som faktiskt saknar botten
Där man kan förlora sig i
något okänt okänt.
Jag skulle säga att
allt i de här tre raderna är poesi. Epizeuxis (”okänt okänt”), metafor (”glipor
som […] saknar botten”), förvisso, men också själva akten av att gå förlorad.
Så: att läsa poesi är att tappa bort sig, gå vilse, mista förankringen.
Verklighetsförankringen? Nej, mer är det frågan om en generell förlust av det
som står i vägen för sanningen, och ger något som tillåter kontakt med något
mer väsentligt. Poesin som förmedlare av kunskap.
Björner Torsson,
vars rader jag nyss citerade, utkommer nu med Vara sten i sin sko, med en lång karriär bakom sig. I måndags fick vi besked att han dött, och att det här blir hans sista bok. Han gav ut många diktsamlingar. I skymundan? Nja, han har förstås blivit rikligt
prisbelönad, men i den massiva luntan Svensk
poesi som Bonniers gav ut för fyra år sedan saknades han symtomatiskt nog.
Är det då ett
exempel på det Goethe lär ha kallat ”den sena stilen” vi ser här, alltså en
författare som äntligen tillåter sig lätta på tidigare hämskor för att skriva mindre
aktsamt, mer hejdlöst uppsluppet? Nja, igen, även om det finns ett litet
rebelliskt ”fuck you” inskrivet i en av samlingens sista dikter. Allvaret är
oftast intakt.
Titeln, som är en
återkommande fras i samlingen, uppfattar jag som det som stör, alltså när vi
liksom upptäcker hur tillvaron skaver. Torsson verkar frivilligt uppsöka sådana
störningsmoment, och som läsare kan jag till en början störa mig något som
liknar en viss tankspriddhet i de fragmentariska intrycken som till synes bara
kastas ned utan urskiljning. Torsson har ibland en benägenhet att uppsöka ett nonchalant uttryck som får kunskapsförmedlingen att bli för upptagen med sofism.
Men så finns det stunder när distraktionens poetik ger vika för klarsynta
och skarpa ögonblick där nya perspektiv öppnas. Stunder som man kunde kalla för
epifanier, om man vore högtidligt stämd. Då blir vi varse att man inte ska göra
sig för bekväm. För det är ju en i grunden sympatisk tanke, där friktionen
utnyttjas konstnärligt och ger energi åt skapandet (som Blake skulle ha sagt).
Referensramarna är oftast i dammigaste
laget. Han plockar ned böcker från en bokhylla där det singlar lite väl många
dammkorn från författare som Lichtenberg och Wittgenstein och Pessoa, men så
muntrar han upp oss med att visa att han minsann också har färska exemplar av
Ingeborg Bachmanns och Anne Carsons böcker. Samt att han lattjar med ordet ”levla”.
Han exemplifierar dubbelhetens bilder:
Människan för en ojämn
kamp mot världens oerhörda mångfald.
Hon tvingas ständigt
bortse från den för att inte dras ner
i sin egen inre avgrund.
Dessa perspektiv! Hos
Torsson finns sådana stunder, som blir budskap från en sannare värld. Tyvärr
blir han också lite banal ibland, eller bara
spetsfundig, i satser som inte verkar färdigtänkta. För vad menas med saker som
att språket skiljer oss från världen, eller att verkligheten är det om vilket
mer eller mindre sanna satser kan formuleras, är inte dessa exempel farligt
nära klichéer? Och i ett jobbigt efterord (nästan halva boken) skriver han
prosa i en fiktiv 30-talsdagbok, med subjektlösa meningar som troligen är
tillkomna av rädsla för att inte framstå som jagfixerad – men det är inte en
kvantitativ fråga! Mer finns att hämta i idiosynkrasierna, i metaforer som inte
riktigt går ut eller når sin lösning – som i ”en migrän himmel”.
När Torsson släpper
fram hela sin idiosynkrasi, när hans metaforer tillåts bli lite befängda, då
blir hans poesi ett fint exempel på vad poesin är till för, och vad den gör mer
frekvent och mer avgörande än annan litteratur. Alltså: att visa vad som står
på spel, och även visa hur nära besläktade språk och verklighet är. Då väcks en förundran, en taggighet, som är ytterst smakfull.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.