Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

2 nov. 2011

Tidens tecken

1. Jönköpings kommun blir anmäld för att de använder ordet "kärring" i en kampanj som ska få bilanvändarna att inte använda dubbdäck, med betydelsen att den som kör med dubbdäck kör "som en kärring".
2. En tv-kanal blir anmäld därför att programledaren säger till en man: "Du har inte alla indianer i kanoten", med betydelsen att han inte är särskilt smart.
3. En blivande programledare blir anmäld för att hon på sin blogg har jämfört den israeliska regeringen med Hitler.
Jag läser bara tidningarna, men kan inte låta bli att reagera på språkbruket. Kan det bli andefattigare än så här? Nog fattar jag att reklamens syfte (1) är att provocera, men det kan göras mer intelligent, vackrare, och visst, hon i tv-programmet (2) ska imitera den där (spelat) elaka kvinnan i den engelska varianten (Anne Robinson), men det blir bara fånigt när hon ska leka översittare, med så korkade ordval, och ärligt talat, den som leder tv-programmet schlagerfestivalen (3) får vara hur dum hon vill.
(För övrigt vill jag anmäla James Joyce, för att han i Ulysses använde uttrycket "här har du mina sista mohikaner", om någon som lånade ut lite pengar, även om jag fnittrade lite när jag läste det.)

6 kommentarer:

  1. kan man anmäla "mansgris" och "gubbslem" så kan man anmäla "köra som en kärring", men det förhåller sig ju inte så, va?

    The Egalitarian

    SvaraRadera
  2. Two wrongs don´t make it right.

    SvaraRadera
  3. Punkt 3 är i och för sig ett klockrent antisemitiskt utspel. Antisemitism är inte bara dumt, om man säger så.

    SvaraRadera
  4. Fast alla tre är dumma. Jag har inga illusioner om svt:s personalpolitik.

    SvaraRadera
  5. Såna tankar finns inte i mitt huvud, Björn, att two wrongs make it right. Du missförstod helt enkelt. Det var precis tvärtom jag menande, att det är förvånansvärt hur mycket pejorativt förakt som släpps igenom till vardags...i press och annorstädes.

    SvaraRadera
  6. Mm, i DN undrar Peter Wolodarski vad som är svt:s tanke med valet av programledare. Ok, man kan tycka vad man vill om schlagerfestivalen, men det är ett program som kostar rätt många miljoner att producera (är det dit våra licenspengar går? då vill jag ha bättre artister nästa år, typ Thorsten Flinck).

    SvaraRadera