Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

29 nov. 2011

Löjligt?

Huffington listar de femtio löjligaste boktitlarna någonsin, och som vanligt är det några titlar som jag undrar om de inte är mer bra än dåliga / löjliga, och ändå lyckats hamna på listan, som Do Androids Dream of Electric Sheep och Eats, Shoots & Leaves. Fast, vänta nu, rubriken säger "ridiculous", men när jag ser listan står det bara "50 Most Entertaining Titles". Vilken löjlig rubrik, alltså! Men jag har en känsla av att om en motsvarande svensk lista gjordes skulle Stig Larsson få med en handfull böcker, den ena mer dubbeltydig än den andra: Ändras, Wokas Lax? - och Händ!

5 kommentarer:

  1. De första jag kommer att tänka på som underhållande/skojiga titlar är väl Bengt Ohlssons "Dö som en man, sa jag" (imperativ eller beskrivning?), Ingemar Nylunds "Underbara Kaos" (om en arbetares revolt mot sin förman med namnet Svek) och "Talleyrand; Dernières Nouvelles du Diable" (Talleyrand: Senaste nytt från Djävulen), en pinfärsk bok av Emmanuel de Waresquiel som tidigare gett ut en tegelstenstjock (och i Frankrike högt prisad) biografi över den store diplomaten och en ännu tjockare utgåva av hans memoarer samt delar av hans brevväxling. Jag kan personligen inte skryta med att ha läst någon av de här böckerna.

    SvaraRadera
  2. Roman med kokain tyckte jag var en rolig titel (av Agejev, eller "Agejev", jag har sett olika förslag till vem författaren är ...) ... Och en rätt bra bok - jag hade den i hyllan för något år sen, men den verkar vara borta. Nån har tagit den.

    SvaraRadera
  3. Hedersomnämnanden till "O heliga enfald jag hittar ut själv", "Strindbergsmördaren", "Min son fäktas med världen" och "Döden heter Konrad".

    SvaraRadera
  4. "Roman med kokain" är en bra bok.
    "What Was The Relationship of the Lone Ranger to the Means of Production?" av Amiri Baraka och "Den feta människan i historien" av Peter Carey är två bra/löjliga titlar.

    Magnus: "Underbara kaos" är riktigt bra, bra var också Ingemar Nylunds andra roman "Heliga enfald". Kanske lite väl Lars Ahlin-påverkade. Sen vet jag inte vart Nylund tog vägen.

    SvaraRadera
  5. Låter spännande - Peter Carey är ju en bra författare, jag tycker att hans The Illywhacker är en av de bästa jag har läst (också en rolig titel).
    En bra titel, Jeanette Wintersons nya bok: Why Be Happy When You Can Be Normal?

    SvaraRadera