Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

26 nov. 2011

Kan innehålla spår av nätter

I många år har jag gnisslat tänder åt en av de värsta filmklichéerna, alltså där en person i sovande tillstånd vaknar från en dröm med "ett ryck" (som det heter i deckarna), vilket aldrig har hänt mig i hela mitt liv. Förrän i fredags, klockan 03:08, då jag vaknade med ett högljutt "Uuu-ooo-äääh!!!" En mardröm. Fan. Sedan kunde jag givetvis inte somna om - det är en fysisk omöjlighet, lika otänkbar som att jag skulle börja springa, köpa aktier, läsa Stieg Larsson ... Dagen, med två och en halv timmes sömn i reservtanken, tillbringades i övrigt i Skåne, på lärarfortbildning, där vi lyssnade på Per-Erik Ljungs föreläsning om psykosemiotik och Cardiff-epertens utlåtanden om de nya kurserna. Samt fick jag tillfälle att berömma kollegan Jan-Erik, vars översättningar av Thomas Bernhard fått idel lovord i svenska recensioner de senaste veckorna (jag skrev om Skogshuggning för ett par år sedan). Vilken dröm, att efter alla dessa år med att läsa elevuppsatser, få ägna sig åt Bernhard på ett så helhjärtat sätt. För övrigt var Skåne lika ogästvänligt som det alltid varit för mig: grått, kallt, med halvdåligt kaffe. Hjärtat kändes lättare när bilen rullade ut ur Helsingborg, ifrån Helsingbort - - -

4 kommentarer:

  1. .. och rasister.
    Här en länk till Jonas Colting, dag 2 ( i går) Ultraman Hawaii. Han skriver på engelska för en gång skull, antagligen för att alla som följer tävlingen ska kunna läsa:

    http://coltingblogg.com/2011/11/27/fears-tears-and-pain-day-2/

    Apropå att springa. Kanske provar du en dag drabbas av endorfinrus och fortsätter i drömmarna – också. Du springer från Skåne till Polcirkeln.

    SvaraRadera
  2. Han springer inte bara han cyklar och simmar också.

    SvaraRadera
  3. Det var det konstigaste jag sett ... Springa frivilligt?

    SvaraRadera
  4. Du har inte sett mycket! Så sant som att det snart är december. Och vi är i det tvåtusende århundrandet från tideräkningens början. En kvinna ville frälsa mig på t-banan hon sa att Jesus känner mig mera än jag själv. Hade jag sprungit hade jag missat henne.. Det är faktiskt fint att vara frälsklar (och nyklippt). Spring Björn.. ! Det är inte konstigare än något annat. Nu ska jag jobba vidare..

    SvaraRadera