Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

3 nov. 2011

Slumpens musik

Givetvis följer jag utvecklingen i Grekland. I dag läser jag att Giorgos Papandreou förmodligen avgår, till följd av EU:s bistra besked till grekerna. Den bok jag läser just nu är den halvt grekiske Jeffrey Eugenides roman The Marriage Plot, och samtidigt som tv-nyheterna talar om Papandreou nämns hans namn på boksidan. Men romanen utspelar sig 1982. Det är förstås fadern Andreas som åsyftas, hinner jag tänka innan tanken svindlar för mycket. Som om det inte räckte med bokens motto, ett citat från en Talking Heads-låt, som jag hörde spelas i en affär bara någon dag tidigare ("Once in a Lifetime"). Men det finns andra tillfälligheter: i torsdags fick jag i present en jazzskiva med The Odd Couple, där en av låtarna är "It´s Only a Paper Moon", en jazzstandard som jag aldrig haft på skiva tidigare. Den låten figurerar flitigt i Murakamis 1Q84, vars tredje del jag läste ut i torsdags.

2 kommentarer:

  1. Tack själv, och dito. Jag ser att du skriver uppsats om Sara Stridsberg - det är avundsvärt. Själv läser jag uppsatser om Tre systrar, Nora Helmer, Jane Eyre ... Lycka till med upps.

    SvaraRadera