13 juni 2020

Utbrända influencers borde börja jobba i vården


Få moderna företeelser provocerar lika mycket som influencers; varje gång ordet nämns osäkrar en vuxen människa sin revolver. På senare tid har vi kunnat följa hur flera av de mest populära i denna bransch lider av psykisk ohälsa, och att de ofta gått in i väggen och blivit utbrända.  

För att förtydliga är jag för det första inte ute efter att håna några utpekade influencers.  För det andra är mitt syfte inte att raljera över psykisk ohälsa. Efter att ha levt med depressioner hela mitt vuxna liv vore det mig främmande att inte ta detta ämne på allvar.

Varför drabbas då influencers så hårt? Kan det vara så enkelt att deras syssla är så själlös och ytlig, att det innerst inne gnager en känsla av mental tomhet? Att ägna hela sin arbetstid åt att putsa sitt varumärke är en verksamhet som må generera likes i tusentals, men ärligt talat: hur känns den bekräftelsen när man gjort sig beroende av den?

Susanne Liljedahl nämnde i en artikel på Opulens den 18 maj forskning från amerikanska universitetet UCLA som visar att ju mer man stiger på den socioekonomiska skalan, desto mer minskar empatin. Till skillnad från tidigare perioders överklass saknar de nyrika en förankring i kultur och bildning, eftersom entreprenörskapet inte premierar kunskap om världen, utan mer förmågan att maximera sin avkastning. Vikten att upprätthålla en glittrande fasad blir destruktiv, när fasaden till varje pris måste försvaras.

Mitt enkla råd för den som mår dåligt på sitt jobb som influencer är att byta inriktning. Det saknas arbetskraft i till exempel skolan och i vården – där finns möjligheter att dagligen få den uppskattning som visserligen inte syns i virtuella likes, men som nog kan göda ett utsvultet bekräftelsesökande ego. Den där inre tomheten kan ersättas av känslan att du gör nytta, att du åstadkommer något som betyder något på riktigt.

Då ska du upptäcka att det finns annat i livet än materiella ting. Att arbeta med människor, med mellanmänskliga relationer, är något som inte värdesätts lönemässigt. Det är klart att det blir en ekonomiskt omställning till det sämre. Dina annonsörer kanske slutar skicka hudkrämer och kläder. Å andra sidan gör du en insats med dubbelt gynnsam verkan, då du får både andra och dig själv att må bättre.

(Också publicerad i Jönköpings-Posten 13/6 2020)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.