Få moderna
företeelser provocerar lika mycket som influencers; varje gång ordet nämns osäkrar
en vuxen människa sin revolver. På senare tid har vi kunnat följa hur flera av
de mest populära i denna bransch lider av psykisk ohälsa, och att de ofta gått
in i väggen och blivit utbrända.
För att förtydliga
är jag för det första inte ute efter att håna några utpekade influencers. För det andra är mitt syfte inte att raljera
över psykisk ohälsa. Efter att ha levt med depressioner hela mitt vuxna liv
vore det mig främmande att inte ta detta ämne på allvar.
Varför drabbas då
influencers så hårt? Kan det vara så enkelt att deras syssla är så själlös och
ytlig, att det innerst inne gnager en känsla av mental tomhet? Att ägna hela
sin arbetstid åt att putsa sitt varumärke är en verksamhet som må generera
likes i tusentals, men ärligt talat: hur känns den bekräftelsen när man gjort
sig beroende av den?
Susanne Liljedahl
nämnde i en artikel på Opulens den 18 maj forskning från amerikanska
universitetet UCLA som visar att ju mer man stiger på den socioekonomiska
skalan, desto mer minskar empatin. Till skillnad från tidigare perioders överklass
saknar de nyrika en förankring i kultur och bildning, eftersom
entreprenörskapet inte premierar kunskap om världen, utan mer förmågan att
maximera sin avkastning. Vikten att upprätthålla en glittrande fasad blir
destruktiv, när fasaden till varje pris måste försvaras.
Mitt enkla råd för
den som mår dåligt på sitt jobb som influencer är att byta inriktning. Det
saknas arbetskraft i till exempel skolan och i vården – där finns möjligheter
att dagligen få den uppskattning som visserligen inte syns i virtuella likes,
men som nog kan göda ett utsvultet bekräftelsesökande ego. Den där inre tomheten
kan ersättas av känslan att du gör nytta, att du åstadkommer något som betyder
något på riktigt.
Då ska du upptäcka att
det finns annat i livet än materiella ting. Att arbeta med människor, med
mellanmänskliga relationer, är något som inte värdesätts lönemässigt. Det är
klart att det blir en ekonomiskt omställning till det sämre. Dina annonsörer
kanske slutar skicka hudkrämer och kläder. Å andra sidan gör du en insats med
dubbelt gynnsam verkan, då du får både andra och dig själv att må bättre.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 13/6 2020)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.