Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

19 dec. 2011

Bingo!

Eleverna frågar, med anledning av det förestående jullovet, om jag är en workaholic. - Nä, försvarar jag mig, tvärtom, jag är en slacker, jag hatar att jobba. Och visst - lektioner, gärna, men allt det andra kan jag vara utan. Som att läsa Skolvärlden, som måste vara den sämsta av alla fackförbunds medlemstidskrifter. I det aktuella numret, som kan läsas från och med idag, en intervju med Bingo Rimér. Han vill ha "mediekunskap" på schemat. Alla ungdomar vill bli kända, vet han också. Alltså: så ser redaktionens intellektuella ambitioner ut, en intervju med Bingo Rimér, aktuell med en ny bok, får vi också veta så här dagarna före julafton, i en faktaruta - - -

10 kommentarer:

  1. Bernur, lägg inte upp sånt här, jag dör skrattkonvulsionsdöden!

    Alltså, det här önskar jag att en romanfigur i en av mig skriven samtidssatir skulle ha sagt:

    "Vad gör Idol-vinnaren från 2006 idag? Det gäller att få till ett mer kritiskt förhållningssätt. Skolan måste ta ett intellektuellt perspektiv på de här frågorna."

    Dör, säger jag, dör!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att både han och sambon hamnat i ett djupt trauma sedan deras polska barnflicka rymt. Utan ett ord rymde hon, slavinnan. Det är klart man mår dåligt och säger konstiga saker då.

    Eller som Gunnar säger: Samtidssatir, den omedvetna och oavsiktliga.

    SvaraRadera
  3. Mm, att kändisar gör och säger konstiga saker: låt gå för det. Men varför publicerar Skolvärlden det här? Nu måste jag ju läsa tidningen, det ingår i mitt jobb ... Därför tycker jag att jag har rätt att bli lite förbannad.
    Sedan tycker jag att det är lite rörande - dels att det förutsätts att alla unga vill bli kända, en slö generalisering, som det är lätt att vederlägga - och dels att det pratas om att unga inte är medvetna eller övade i kritiskt tänkande, kring ex bildmanipulering. Bara i år har det ju diskuterats en naturfotograf som la in falska lodjur på sitt foto, och ett annat foto där en falsk kung las in. (Ok, djuret och kungen var "äkta", men vad fan!)

    SvaraRadera
  4. Man blir arg, ledsen och besviken på Skolvärlden. Vilken start på jullovet...

    SvaraRadera
  5. Haha! Skrattar högt..

    SvaraRadera
  6. Mm, och det konstiga är att redaktionen på Skolvärlden förmodligen menar att de har "högt i tak", när de trycker en sån här artikel. Att de är modiga, oförutsägbara, gör något viktigt journalistiskt ...

    SvaraRadera
  7. Kom att tänka på det här inlägget då jag på Facebook - lite på skämt - publicerade en uppenbart monterad bild på mig själv i långt lockigt hår, med kommentaren att jag äntligen lyckats borsta ut dreadsen. Till min förvåning följde ett antal komplimanger om hur fint det blivit. Idag tänkte jag avslöja mig genom att lägga upp samma bild fast med en ny, kortare, likaså fakead frisyr, där jag med en ironisk ton tackade för alla fina komplimanger från gårdagen, men förklarade att jag tröttnat och ville ha det kortare. Och folk fortsätter att okritiskt berömma min senaste look. Nästa bild i följetongen får nog bli samma bild, med endast en avhuggen hals. "Jag kände för en radikal förändring..."

    SvaraRadera
  8. Förändring är inte bra, vare sig på låtsas eller på riktigt ...

    SvaraRadera
  9. Jag pratar inte om bilder som är medvetet manipulerade för att skada kungen. Jag pratar om bilder där man retuscherar en person smalare.. eller utan rynkor..

    vänligen
    Bingo Rimér

    SvaraRadera
  10. Nä, men bildmanipulering kan ju vara många olika saker, även att man retuscherar bort misshagliga personer, som i forna Sovjetunionen. Att retuschera bort rynkor eller göra personer smalare - herregud, varför inte? Det finns ju smink också, krämer som täcker vårtor och rynkor och finnar, och ljussättning som trollar bort det som inte är snyggt i ett ansikte. Äsch, håll på med de där trixen, fotografer har jag ändå inget förtroende för ...

    SvaraRadera