Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

16 okt. 2012

Mer hemsökt än utsökt


Eftersom jag tycker att Bat for Lashes tidigare skivor har varit ojämna, där sublima poplåtar blandats med tråkiga ballader, är jag lite försiktigt misstänksam när jag börjar lyssna på det här nya alstret från Natasha Khan. Och farhågorna besannas, men de kommer i viss mån också på skam. För den överlägset bästa låten på skivan, ”The Haunted Man”, är ju den spröda balladen ”Laura”, där hon drar ned på tempot och ändå lyckas göra en låt som är lika omedelbart drabbande och majestätiskt mäktig som ”Daniel”.

Poplåtarna på skivan är däremot lite väl försiktiga. Tyvärr är musiken ofta ospännande, och matchar varken den kristallklara sångrösten eller de excentriska sångtexterna. Det är inte riktigt fegt framförd musik, men ändå inte tillräckligt experimenterande: det är för försynt, för tillbakadraget. ”All Your Gold” innehåller riktigt fängslande inslag musikaliskt, men flera av låtarna är repeteterande, och saknar den råhet som förgyllde några stunder på de två föregångarna.

Nåväl. Hon sjunger fortfarande oslagbart vackert, och bara man har överseende med några lite väl framträdande Kate Bush-influenser i ”Winter Fields” och ”A Wall” (den där manskören har klivit rätt ut ur ”Hounds of Love”-inspelningen; ”Rest Your Head” innehåller förresten en oblyg referens till ”Running Up That Hill”) kan det låta fräscht och hyfsat originellt. Att jag är besviken beror kanske mest på förväntningarna, att det handlar om att förvalta sin talang på ett bättre sätt. Tyvärr känns det som en kompromiss, att det här är vad bossarna bedömer som en mer kommersiell inriktning. Resultatet blir då att det inte finns så mycket som stör, men inte heller så mycket som fascinerar.

Här har hon samarbetat med bland andra Adrian Utley från Portishead, något som borde ha hörts tydligare, fått skivan att bli lika modigt originell som ”3”. Den rovdjursliknande atmosfären är också ett saknat inslag, som i den honungindränkta ”Moon and Moon” från ”Two Suns”, eller i den okynnigt uppsluppna ”Prescilla” från ”Fur and Gold”. Popmusik som inte klarar av att vara farlig är inte mycket att ha.

5 kommentarer:

  1. Tack för tips!! Lyssnade på Cat Power som du skrev om för några veckor sen. Har du fler förslag på "farlig popmusik" just nu?

    SvaraRadera
  2. Kanske inte så farlig, men bra: jj, "let go": https://www.youtube.com/watch?v=9eA-H7z8Hv8

    SvaraRadera
  3. Men ok, Yeasayers "Ambling Alp" är rätt farlig, även om deras nya skiva är lite tråkig (den är från förra) ... https://www.youtube.com/watch?v=a6VatNuR_Uk&feature=relmfu

    SvaraRadera
  4. Vad har hänt? Varför kan jag inte längre läsa dina inlägg? De fem sex sista i oktober kommer inte upp - varför?

    lena k e

    SvaraRadera
  5. Det beror på Explorer som webbläsare. Byt till Firefox, det har aldrig varit några problem med den. Jag vet inte vad det är med Explorer, om det beror på att man måste ha senaste versionen?

    SvaraRadera