Det var 1871 som den
danske litteraturkritikern Georg Brandes myntade det geniala
konceptet att litteraturens uppgift var att ”sätta problem under
debatt”. Genialt, men också vådligt, eftersom det lätt kan bli
en ursäkt för fyrkantig och didaktisk konst, eller rentav
skittråkiga böcker.
Vanja Hermele har
tidigare undersökt strukturellt könsförtryck inom filmen, teatern
och konsten, och gör nu sin debut som romanförfattare med den minst
sagt märkliga In som ett lamm, ut som en tigrinna (Natur &
Kultur). Att kalla den för roman är att säga både för mycket och
för lite, på något sätt. Redan kolofonen är befriande kaxig:
”Alla likheter med verkliga människor, levande som döda, är
förhoppningsvis bara övergående.”
Hennes bok samlar
olika texttyper: dialogen, anekdoten, berättelsen – minnet,
fantasin. Det talande exemplet tillåts tala till punkt, men stannar
gärna vid små antydningar, där läsaren liksom får en diskret
knuff. Ibland lite mer bryska knuffar, ska medges.
För låt oss ändå
vara överens om detta: könsförtycket är strukturellt, men det är
också något som finns i språket, och på så sätt är det exakt
som med rasismen, att språket blir hantlangare åt värderingarna,
åt attityderna, och man behöver inte vara hyperkänslig för att
reagera småsurt. Hermele har skrivit en dokuroman med pixlade
figurer, som man nog med viss möda kan identifiera. Det är de gamla
vanliga kulturkändisarna som uttalar sig, mer eller mindre fiktivt:
det känns som att läsa autentiska intervjuutdrag ibland.
Nu är romanen lite
skumt skriven, spontant och rakt på sak (jag har svårt att
acceptera formen ”även fast” som en ersättning åt ”även om”
eller ”trots att, även utanför replikåtergivningen), och
raseriet kan tendera att ibland bli lite blint – men här finns
också den nödvändiga klarsynen, ofta hand i hand med den blinda
bitterheten. Och jag måste få hävda att det finns något vackert
och konstruktivt även i det synbart mest destruktiva rättshaveriet
– det kan bli en utgångspunkt för något utvecklande. Åtminstone
när det som här sker med hjälp av ett tonfall som på pricken
fångar in naiviteten hos de som uttalar sig.
Mönstret framträder
tydligt, och lika tydligt är det att en förändring måste ske, att
så här kan och får det inte fortsätta: men vem vill en
förändring? Förändring är ju – jobbigt! Och att bara yttra
ordet ”genus” kan få den mest beskedlige att sniffa sig fram
till krigsstigen (som Solsidans parodi på den ”normkritiska”
förskolans henifieringsiver).
Hermeles bok är ett
påhitt som tecknar ett större sammanhang, kring de evinnerliga
bortförklaringarnas ”har vi hört det förr?” Jämställdhet
handlar inte heller om siffror enbart, utan det är i attityden de
genuina förändringarna måste åstadkommas. Det här fattar nog
Hermele, och jag uppfattar kritiken som ett nödvändigt ont, att den
måste fokusera på statistik och tabeller, för det är därifrån
arbetet sedan ska fortgå: att enbart nöja sig med siffrorna vore
förödande. Konsten är ju alltid politisk, och en bok som denna har
förmågan att sätta problemet under debatt. För den som bryr sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.