Ibland är det bara
skönt att läsa en debutant, för du har inga förutfattade
meningar, speciellt inte i de sällsynta fall när namnet är dig
helt obekant, när det handlar om någon som inte hunnit göra
intryck i media. Som Tarmo Rissanen, vars debut Evigheten, syster
ges ut på Modernista.
Det är också en
bok som – kliché alert! – inte liknar något annat.
Fiktionen används här som ett skydd, som en försvarsmekanism, där
den blir en låtsasvärld som inte tillåter att något gör ont.
Internet är en sådan värld, men internet existerar inte inom den
här bokens pärmar: det är inte den typen av realism som är
verksam här.
Riket här heter
Felicia©, och uppvisar vissa paralleller med företeelser från vår
värld, en del svunna sådana (som Berlin med muren). En värld som
skuggar vår värld, eller som kanske bara getts vissa associationer
därifrån. Drömmen är en sådan värld, men återigen: det är
inte den typen av realism …
Leken, kanske –
att det är karnevaliska upptåg som dikterat Rissanens märkligt
skrivna bok, om killen Henrik och mamman som bor tillsammans i en
värld av glitter, med udda maskiner som tar hand om våra behov. I
kulissen lurar ett rovdjur. Framtiden är en sådan värld? Nja,
snarare en tid utanför vår tid, för jag vidhåller att den realism
som finns inskriven i det här projektet är av ett annat slag än
det förväntade.
Full av kitsch och
overklighetsmarkörer, samtidigt som det händer otäcka saker som
minsann getts klang av den hårda verkligheten. Rissanen skriver
lyriskt, fragmentariskt, och utsökt vackert, när han frilägger det
sorgearbete som så småningom utkristalliserar sig: en död syster
finns i medvetandet, ibland, men Henrik förefaller osäker på hur
man beter sig, hur han ska förhålla sig till den sorg han bär på.
Hyperbolen härskar
i Felicia©, en stat som kommunicerar med smileys. Skillnaden
gentemot Orwells, Boyes och Huxleys dystopier är att hos Rissanen är
facit mindre uttalat. Han tillåter vidare tolkningar, medan de
tidigare verken i genren uttrycker tydliga varningar, profetior som
varslar om onda tider. Här är det mindre klart om Rissanen roar
eller oroar: ”'Glamouren kommer svälja dig hel.' Mamma stängde
munnen och nickade. 'Men det är alltid värt det, älskling.'”
Det artificiella
jobbar hårt i den här världen, som alltså antingen kan ses som en
följd av vår nuvarande indolens, eller som en skugga vi håller på
att kasta – en skugga som snart tar över. Allt har blivit flimmer
och brus i det här som vi med rätt eller orätt kallar
postmodernism. Realism, för den delen, handlar mest om hur vi
uppfattar det: alla har rätt till sin upplevelse, som det så
vackert heter, och din definition är lika mycket värd som någon
annans. Vad Rissanen har skrivit är en klaustrofobisk saga, lika
isande skruvad som Bret Easton Ellis Glamorama, men något
mindre hätsk. Revolten stannar vid att Henrik mosar en
hushållsrobot, inte till någon större nytta då den kan ersättas
lätt som en plätt, eller lika lätt som man kan ersätta människor,
en utbytesvara bland andra.
Sorgen är det
slutna rummet som saknar fönster, där alla dörrar saknar handtag
och du därför inte själv kan välja när de ska öppnas. Kanske
berättelsen kan läsas som en psykos, där sorgen blir fängelset
för huvudpersonen. Sorg som symbios också, där du inte kan skilja
på känslan och föremålet.
Parallellt med
sorgearbetet är Evigheten, syster också en kärleksroman,
där kärleken är lika förlösande som den är förgörande. Men
främst leder den till en frihet, som jag inte kan uppfatta som något
annat än en vacker slutsats. Den ton som ljuder genom romanen må
vara något kitschig, men den är övertygande och konsekvent, och
trots dystra inslag är det en text där optimisten får sista ordet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.