Novellix serie där
de ger utrymme åt en enskild novell i bokform känns redan som en
institution, trots att det var i maj förra året som de började med
sitt koncept. Höstens skörd har formgivits av Lotta Külhorn, och
hon brukar ju vara en pålitlig leverantör av omslag med
retrokänsla: kanske retrokänslan tagit över lite för mycket, för
jag ser mycket 50-tal i allmänhet i omslaget till Karin Ströms
Stamtavla, och i synnerhet Wahlströms & Widstrands fina
utgåva av Virginia Woolfs Det lutande tornet från 1952.
I den här novellen
finns en besynnerligt välutvecklad närhet till berättarjaget, den
aspirerande konstnären Maria Mörck. Tyvärr (för henne) är den
yngre systern om inte mer begåvad så mer anpassad till
samtidsklimatet, med en mer provokativ konst. Och därmed mer
framgångsrik; den faller kulturmänniskorna på läppen. Så
novellen kan läsas som en kritik av konstens marknadsanpassning, ja
– men det är också en grym studie i syskonrivalitet.
Vi hatar när någon
våra närstående blir framgångsrika (”You see, it should have
been me!” som Morrissey klagar i sin klargörande låt på temat).
Här blir det korta formatet inte begränsande, utan systrarna blir
levandegjorda för oss, speciellt alltså huvudpersonens förståeliga
avundsjuka.
Novellen illustrerar
också det nödvändiga motståndet, vårt grundläggande behov att
opponera oss. Maria är en ordentlig flicka som växer upp till
ordentlig kvinna, men kompenserar sin prydlighet med konsten, där
disciplin möter frihet. Inbillar hon sig, kanske, men på något
sätt är hon som konstnär för hämmad, medan systern alltså är
kompromisslös i sitt konstnärliga arbete. Att hon skulle vara
benådad med talang förnekar den äldre systern. Det är lätt för
oss läsare att le lite nedlåtande åt hennes naiva antagande att
det går att skapa konst utan att investera något.
Den yngre Systern,
Daria, är något av en Inger Edelfeldt-figur: Edelfeldt som också i
novellform har lyckats gestalta dessa halvfarliga, smått osympatiska
konstnärssjälar som agerar på eget bevåg, utan att fundera på
konsekvenserna. Som representant för den samtida konsten är hon
hänsynslös och girig i sitt utnyttjande av den egna familjen.
Möjligen kan novellen läsas som en kritik, att det är de
vulgäraste tunnorna som skramlar mest.
Men jag ser
Stamtavla som en novell som inte enbart diskuterar konstens
ställning och funktion, utan ärendet kring familjen blir lika
angeläget. Maria uppfattar Daria som egoistisk och elak, men hon är
själv ganska missunnsam och självupptagen. Lustigt nog åker Maria
med mamman till ett pensionat i Ingelstorp – samma ställe besöks
av Karl Ove Knausgård med intervjuaren Jerker Virdborg i senaste
numret av Vi Läser: jag råka läsa den intervjun samma dag som jag
läser den här novellen, som på ett plan kan läsas som en
kommentar också till Knausgårds Min kamp-projekt, att alltså
i konstens namn utnyttja närstående.
Utöver detta antyds
en tematik kring att vara speciell, att vi människor i allmänhet
gärna vill vara unika, originella, annorlunda – givetvis utan att
riskera viktiga detaljer som social status, tillhörighet. Då
framstår antagonismen mellan systrarna i ett annat ljus, som ett
ödesdrama om två personligheter, en kamp mellan modet och fegheten.
Ström skriver
kantigt och rytmiskt på ett okonventionellt sätt. Här skissas en
katastrofkänsla fram, en väntan på förlösning. Det är en stil
som passar protagonisten ypperligt, då man anar att hon är en
ordningsam människa vars städade yttre döljer en längtan efter
att få hänge sig åt oredan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.