När Stig Larsson
för ungefär ett år sedan gav ut den här grå boken med titeln
Realism. Två pjäser och ett filmmanus, då fick den vad jag
minns ett rätt svalt mottagande. Det skrivna emanerar dels ur en
vilja att reagera mot teaterns konventioner och dels mot en ovilja
mot teaterscenernas negligerande av Larsson som dramatiker.
För reguljär
dramatik rör det sig förstås inte om, och vore jag teaterchef
skulle jag nog ha lika svårt att se det kommersiella värdet i de
två pjäserna. Tja, det konstnärliga då? Att läsa dem är mest
förvirrande. I den ena, ”Passion är lika med lidande”, handlar
det om något inom fiktionen så ovanligt som en basist i ett
rockband, och hans relation till den något äldre flickvännen och
hennes väninna, och delvis dito mor. Paret går i familjeterapi,
och snackar med och förbi varandra.
Den andra pjäsen är
den ”Ta stryk” som havererade på 90-talet, när Thorsten Flinck
tog sig rätten att ändra i manuset och göra sin egen version. Han
handplockade åtta värstingar (som det hette då) i roller som
skulle spegla deras privata liv – det här var strax innan Lars
Norén havererade med fångarna i 7:3. Verkligheten och
konsten går sannerligen hand i hand i Larssons pjäs, som förefaller
relativt spelbar. När värstingarna tar över blir det med osnyggt
resultat, och poängen framträder tydligt.
I förordet till den
här pjäsen berättar Larsson en anekdot kring det omöjliga
samarbetet med Flinck. Tidigare spelade han i Flincks uppsättning av
”Gertrud”, Hjalmar Söderbergs pjäs, och nämner här ett
framförande i Umeå: ”en oförglömlig upplevelse”, påpekar
Larsson, och eftersom jag var där kan jag intyga – ja, det var
något helt unikt, och jag har aldrig på teatern blivit så berörd.
Därför vill jag ifrågasätta Larssons kommentar när han återger
hur han ”tänkte på att folk här nog inte förstår hur bra det
här är”, för det gjorde jag minsann redan då.
Filmmanuset har den
omöjliga titeln ”Verklighetsuppfattning”, och stryker under
främst temat i pjäsen om rockmusikern – här ersatt av något så
aktuellt som en nyligen frånskild manlig statsminister (manuset är
skrivet 2001, reviderat 2009). Larsson fäster sig obönhörligt vid
det som ser obetydligt ut, naglar fast det till synes ovidkommande, i
en lång och långsam berättelse där statsministern med entourage
tillbringar en stund vid en sommarstuga, utan att något egentligen
händer.
Så dramatik är det
knappt frågan om. Larssons mål att väcka oro och skrämsel är
förstås intakt, och han surrar fast sitt surr vid ett obehag som
ändå berör, om än det är lite rörigt och stundtals ofokuserat.
Problemet realism går förstås inte att lösa med fiktiva verk, hur
ofiltrerat snacket än presenteras. Här rör sig replikerna oftast
bort från problemets kärna, och intrigen är stillastående. Som på
riktigt, kan tyckas – men sanningen är ju ändå någon
annanstans.
I ett annat
filmklimat än det svenska kunde kanske ”Verklighetsuppfattning”
fungera – om någon som typ David Cronenberg tog tag i det, och
förlöste det potentiellt dramatiska i den konstlösa dialogen. Men
som vi vet har ju svensk film svårartade komplex angående
komplexitetsgrad, det där att precis alla ska känna igen precis
allt precis alltid. Liksom pjäserna är det här en text som
förbryllar, och då kan det ju – enligt svensk lag – inte vara
bra!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.