Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

6 okt. 2011

Grrrattis ...

Foto Björn Lindahl.

Tomas Tranströmer. Jag är chockad. Om Hemligheter på vägen, en favorit bland hans böcker, skrev jag för två år sedan, och om Staffan Bergstens biografi i förra månaden. Jag har nog sagt och skrivit en hel del om Tranströmer. Typ varje år läser vi TT i skolan, och av hans enskilda dikter gillar jag mest "Vermeer", "Med älven" och "Kort paus i orgelkonserten". Svenska Akademiens prisnominering låter dock en aning njugg, eller är den bara intetsägande? ”För att han i förtätade, genomlysta bilder ger oss ny tillgång till det verkliga”. Nog hade de kunnat uttrycka värdet mer vältaligt? Nåja, det är en fin dag för oss som läser poesi - i England är det National Poetry Day just i dag, och det finns goda översättningar av TT på engelska - den senaste kom i våras, då poeten också fyllde 80 år. (15 april, på den vanligaste av dagar, alltså den dag då flest firar födelsedag i Sverige: det måtte betyda något!) Att européer i allmänhet och svenskar i synnerhet är överrepresenterade ska inte lägga någon sordin på den här dagen, utan får bli en senare diskussion. Dikten "Kyrie":

Ibland slog mitt liv upp ögonen i mörker.
En känsla som om folkmassor drog genom gatorna
i blindhet och oro på väg till ett mirakel,
medan jag osynligt förblir stående.

Som barnet somnar in med skräck
lyssnande till hjärtats tunga steg.
Långt, långt tills morgonen sätter strålarna i låsen
och mörkrets dörrar öppnar sig.

3 kommentarer:

  1. ivar kristoffersson6 oktober 2011 kl. 19:44

    Härligt och välförtjänt! Jag kollade hemma och har Tranströmmers samlade verk! 6/10 var min fars födelsedag när han levde!!

    SvaraRadera
  2. Ja, en fin dag. Välförtjänt eller inte, då kunde han ha fått det tidigare, när han fortfarande skrev. Visst, han har skrivit efter 1990, men det har inte varit lika bra som innan.
    Nåja - grattis till dig och de (sex?) andra på skolan, jag är inte ett dugg bitter eller avundsjuk. Men jag förväntar mig rejält goda tårtar inom kort!

    SvaraRadera
  3. ivar kristoffersson6 oktober 2011 kl. 21:35

    :) ja, många tippade rätt i år! Anders och utd upprepade förra årets vinst!!

    SvaraRadera