Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

11 okt. 2011

Oh Kenny - my heart goes out to you

Studiedag. Dagens föreläsare var chefen över gymnasieenheten, Kenny Andersson. Han sa sina kloka saker, men avslutade med "tre A:n", som han vill ska utmärka framtidens skola. Som sitt första "A" valde han "akademisering", men då vill jag opponera mig. Det akademiska är inget att ha för skolan: det är bara en fabrik för de blå dunsterna. Där finns varken fantasi, skönhet eller kreativitet - bara grå teorier och gråare teoretiker, som till förbannelse reproducerar statiska fakta, på ett torftigt andefattigt språk. Det är ett ställe som mördar all vilja att lära sig, där det bara handlar om att bekräfta bekväma sanningar. Det borde stå "PLEASE KEEP AWAY" över akademin, som en varning till alla lättlurade förvaltare som bländats av glansen av alla luftslott. Så jag betackar mig för att bli akademiserad.

6 kommentarer:

  1. Jag tillhör de som förfasas över att ex.vis Björklund nyttjar begreppet ”flumskola” och ja, över huvud taget att det ordet försigkommer på hög politisk nivå. Men det där med akademisering, jag vet inte… Det kanske kan vara något, om det handlar om ett mer vetenskapligt tänk med mer betoning på kunskap. Ja, ja, det låter väl mossigt, men det känns som att högsta dygden i skolan nuförtiden är att allt ska förankras i elevernas verklighet hela tiden. Men hur mycket erfarenhet har man att bygga på när man ännu är ung? (Akademisk) kunskap är väl en förutsättning för att kunna diskutera saker på ett fruktbart sätt. Man kan ju inte förvänta sig att man bara ska kunna slänga ut nåt och så ska en givande diskussion uppstå. Då får man inte kunskap. Då får man tyckande. Och tyckande finns det redan alldeles för mycket av.

    ”Man måste fylla kärlen med nåt innan man kan koka soppa”

    -Gustav

    SvaraRadera
  2. Tyckande, ja, det substanslösa tyckandet, det är mycket sånt.
    Nä, jag vet inte, det var ett hugskott/utfall, mot en viss typ av akademijargong, som tyvärr också genomsyrar en hel del av tänkandet. Det finns inom skolan en övertro till VETENSKAP, att förankra saker och göra dem fina, men jag hör bara tomma trummor som skramlar.

    SvaraRadera
  3. Jag tror jag förstår vad du menar. För övrigt: för några inlägg sedan frapperades jag över hur mycket du hinner blogga trots lärarjobb - nu frapperas jag även av hur snabbt du hinner svara på kommentarer. Keep up the good work! Kul med en kompetent litteraturblogg.

    -Gustav

    SvaraRadera
  4. Ja, och vad ska jag göra i stället? Titta på fotboll?

    SvaraRadera
  5. Makt i det, fotbollstittande finns det - precis som tyckande - för mycket av.

    -Gustav

    SvaraRadera
  6. Jag gillade verkligen detta inlägg, speciellt exemplen i det här inlägget del som producerade det verkligen lätt för mig att se vad du pratade om utan att ens behöva lämna post.ugg Storbritannien Tack

    SvaraRadera