Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

17 okt. 2011

Gråt tårar för min skull, Augustprisjuryn


Även i år ska ett Augustpris utses, lägger jag märke till, halvt förvånad. När jag ser listan med de sex nominerade känns det inte som att 2011 kommer att gå till historien som ett märkesår för svensk (skön)litteratur. (Ja, jag vet, det delas ut statyetter också till bästa fackbok, och jag kan bara hoppas att John Svedjedals bok Spektrum vinner, och till årets barn- och ungdomsroman vet jag inte om jag direkt hoppas på Strandberg/Bergmark Elfgrens Cirkeln, men den förtjänar säkert sin förutsägbara vinst). Nominerade är:
Eva-Marie Liffner, Lacrimosa
Bengt Ohlsson, Rekviem för John Cummings
Carolina Fredriksson, Flod
Tomas Bannerhed, Korparna
Amanda Svensson, Välkommen till den här världen
Sören Bondeson, En m3 jord.
Det är väl som vanligt, att de nominerar de böcker som gjort mest buller och bång, och ett poetiskt alibi och en debutantdito. Jag tycker att det fanns bättre debutanter än Fredriksson, exempelvis Helena Boberg (Repuls), Veronika Malmgren (Gracie) och Andrés Stoopendaal (Maskerad). Då jag inte har läst Bondeson vet jag inte om hans diktbok är bättre än Malte Perssons (Underjorden) eller Katarina Frostensons (Flodtid), men jag gillade båda deras böcker, och tycker att de mer än väl kunde ha förtjänat platser här. Och om det finns utrymme för Bengt Ohlssons tråkiga bok är det konstigt att juryn har förbisett så bra böcker som har skrivits av Vendela Fredricson (Sapfos tvillingar), Magnus Dahlström (Spådom), Lotta Lotass (Sparta), Sara Mannheimer (Handlingen), och Helena Granström (Det barnsliga manifestet). Enligt Jonas Thente (DN) kommer Amanda Svensson att vinna, men jag skulle helst av allt se Eva-Marie Liffners tjusiga och förtjusande Tintomara-bok belönas. Elise Karlsson (Svd) tippar inte, men tycker att det är konstigt att Ohlsson är nominerad. Å andra sidan: Johanna Koljonen sitter i jury, och jag vet att det är förbjudet enligt svensk lag att kritisera den kvinnan, men jag kan inte låta bli att vara lite skeptisk till det här urvalet.

3 kommentarer:

  1. Jag läser egentligen för lite färska böcker för att kunna ha någon åsikt i frågan. Men att "Spådom" inte kom med är lite underligt. Jag tycker det är den bästa Magnus Dahlström hittills.

    SvaraRadera
  2. Mm, är inte det konstigt? Det är i alla fall en bok som lever kvar efteråt, som man fortsätter fundera på. Men det går ju inte att jämföra. Augustpriset handlar mest om de böcker som har uppmärksammats mest ... + någon debutant + en poesibok, man kan riktigt höra juryn: Frågor på det?

    SvaraRadera
  3. En klok sammanfattning av en beläst person! Bernur i nästa års jury? Vem läser mer?

    SvaraRadera