Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

28 okt. 2011

Om Virginia Woolf

Igår talade jag på biblioteket om Virginia Woolf, och en smula om Jeanette Winterson. Väldigt roligt, för mig i alla fall ... Även om jag ser mig själv mer som en skrivande människa är det lärorikt att också tala, om inte annat för att lära sig hantera besvikelsen eller frustrationen över allt man borde ha sagt, snarare än att ångra vad jag verkligen sa. Om du inte tror mig finns bevis här - - -

4 kommentarer:

  1. Mats Söderlund rekommenderar män att läsa kvinnliga författare som t.ex. Virginia Woolf för att i förlängningen bli bättre män.
    http://hd.se/kultur/2011/10/27/vad-ar-vi-radda-for/#disqus_thread

    SvaraRadera
  2. Jag rekommenderar mig själv att läsa manliga* (alltså inte maligna) författare för att i förlängningen bli en bättre kvinna. Tror att det är möjligt, speciellt i vintertid.
    * Vad nu det är, travesti på prins Charles hm var det "whatever love means"?

    Ju mer man pratar (talar) desto mer fritt känns det för man kan alltid försöka formulera om.. ny dag nya ord

    SvaraRadera
  3. Mm, ett gammalt argument. Men det är nog vanligt att män läser män, och att kvinnor är mer bitextuella i sin läsning.

    Nä, jag vet inte om det går att bli bättre ... (kvinna / man) av att läsa ...

    Jag ser på lappen att det var ett ganska spontant framträdande ...

    SvaraRadera
  4. Av egen erfarenhet vet jag att det ofta är svårast att tala om det man har mycket kunskap och tankar om. För att inte tala om starka känslor för. Hjärnan och hjärtat slåss om färdriktningen.

    Ja, det verkade vara spontant. Vindlande, men budskapet gick fram. VW har fortfarande mycket att säga oss. Vi fortsätter att utsätta oss för henne.

    SvaraRadera