Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

23 apr. 2016

bernurs 25 favoritromaner

Det är världsboksdagen. Mina elever tjatar ibland efter boktips. Högst motvilligt gjorde jag häromdagen denna lista på mina 25 favoritromaner. Jag publicerar den i full vetskap om att jag med valen av svenska romaner inte längre kan komma i fråga för att sammanställa en litterär kanon för svenska skolan, men äsch –

1.     Marcel Proust, På spaning efter den tid som flytt
2.     Clarice Lispector, Levande vatten
3.     Vladimir Nabokov, Ada or Ardor
4.     William Faulkner, Absalom, Absalom!
5.     Marguerite Duras, Lol V. Steins hänförelse
6.     Oscar Wilde, De Profundis
7.     Henry James, Skruvens vridning
8.     Virginia Woolf, Vågorna
9.     Juli Zeh, Leklust
10.  Laurence Sterne, Tristram Shandy
11.  Nathaniel Hawthorne, The Scarlet Letter
12.  Fernando Pessoa, Orons bok
13.  Elizabeth Smart, Vid Grand Central Stationd där satt jag och grät
14.  Rut Hillarp, Sindhia
15.  Friedrich Hölderlin, Hyperion
16.  Mare Kandre, Bübins unge
17.  Fjodor Dostojevskij, Anteckningar från källarhålet / En underjordisk dagbok
18.  Gustave Flaubert, Hjärtats begärelse
19.  Italo Calvino, Om en vinternatt en resande
20.  Flannery O’Connor, Wise Blood
21.  Herman Melville, Moby Dick
22.  George Eliot, Middlemarch
23.  Stendhal, Om kärleken
24.  Cormac McCarthy, Blodets meridian
25.  Carl Jonas Love Almquist, Drottningens juvelsmycke

12 kommentarer:

  1. Men Vesaas Fuglane då!? / Hälsn Stewe

    SvaraRadera
  2. Både den och Isslottet. Och något av Hamsun. Suck.

    SvaraRadera
  3. (sorry, lite orättvis... 30% kvinnor :)

    SvaraRadera
  4. Haha, ja 36 % i och för sig (9 av 25), för Flannery och George är ju kvinnor, men visst, det kunde ha funnits plats för Emily Brontë också (fast det redan är slagsida åt det engelskspråkiga), kanske också Simone de Beauvoirs Mandarinerna, något av Birgitta Trotzig, Herta Müller ... Fast det är ju innehållet som räknas, och för den delen är alla riktiga författare androgyna, som Virginia Woolf skulle ha sagt, och ingen mer än Almqvist kanske.

    SvaraRadera
  5. Kollade med din lista för 2-3 år sen. Brontë har åkt ut (låg då 5a), William Faulkner har fått "Absalom" i st f "Ljus i augusti". Och Woolfs "Vågorna" på rätt plats nu bland de 10. Kul!

    SvaraRadera
  6. Oj, den listan har jag glömt ...

    SvaraRadera
  7. Stendhal Om kärleken är väl ingen roman ändå utan ett essä? Bra och kul lista annars. Jag tänkte tvärtom att det var ovanligt många kvinnliga författare.
    Men menar du på allvar att Anteckningar från källarhålet / En underjordisk dagbok är bättre än Idioten eller Bröderna Karamazov? Låt gå för att favoritroman inte behöver vara detsamma som bästa roman... :-)

    SvaraRadera
  8. Nä, jag tyckte bara att jag ville ha med den och Pessoa. Jag är ingen gedigen Dostojevskij-läsare, men tja, det är nog mer favorit-prefixet som har styrt mer än "bäst"-prefixet. Jag har ju läst Källarhålet mer noggrant än de andra av honom.

    Att det är relativt få kvinnliga författare kan i viss mån också ha att göra med att rätt många är från 1700-1800-talet.

    SvaraRadera
  9. Inte heller Oscar Wildes De Profundis är väl en roman?

    SvaraRadera
  10. Nr 6, 12, 15, 18, & 23 är inga romaner. Men so what.

    SvaraRadera
  11. "Men so what."

    Du skriver i inlägget att det är romaner. Därav min kommentar.

    SvaraRadera