Finlandssvenska
poeten Heidi von Wright skriver egensinniga och korta rader som förbryllar och
fascinerar. Hon skriver ironiskt och lekfullt, med starkt fokus på en konkret
verklighet.
I
en av sina dikter från 1934 skriver finlandssvenske poeten Gunnar Björling:
”Den rena dikt är pliktens liv och tankens återhållsamhet / och de vilda
perspektiven.” En formel som förklarar varför det är så befriande med poesi.
Heidi
von Wright hör till en senare generation finlandssvenska poeter, som bär det
tunga oket av en tradition med namn som Björling, Diktonius, Södergran, Enckell,
Tuominen, Byggmästar och otaliga fler. Hon är i mitt tycke fantastiskt bra på
att förvalta både tankens återhållsamhet och de vilda perspektiven.
I
sin nya bok som om m låter hon
bokstaven (ljudet) ”m” övergå i mod, mode, mörker, i många korta kluster av
dikter som uppmärksammar koncentrationens konst. Glimtar av en verklighet lyser
upp: ”du måste inte förstå / men du måste lyssna”.
Det
finns i dessa hyperkorta dikter en närhet till en konkretism som hotar att inskränka
diktens potential. De små anspråken behöver möta poetisk bärkraft – och
lyckligtvis är von Wright bra på att låta sina rader lösas upp i dessa poetiska
vätskor. Hennes ironi är ett förhållningssätt, inte någon simpel distanserande
elit-elakhet.
I
spänningen mellan det planerade och det spontana är det som att poesin frigörs.
Om Otto von Bismarck på 1800-talet kallade politik för ”det möjligas konst”
framstår poesi ibland som ”det omöjligas konst”. Hos von Wright är dock poesin
konkret och övertygande, och går rätt in i åtminstone min vardag när hon
skriver om tänder som lossnar, en rad jag råkar läsa samma dag som jag får
olyckliga besked från min tandläkare.
Det
finns liv i orden, ett bultande hjärta, som får de ibland osammanhängande
raderna att ändå nå fram: ”en kopp kaffe så svart att den / drar åt sig allt
ljus i rummet / en person så tyst att hen inte finns”.
Mig
lurar du inte, invänder jag då. Den där tysta personen finns desto mer, när hen
synliggörs så här övertygande. von
Wrights blick på världen pendlar mellan kall uppgivenhet och varm uppriktighet.
Det är finurliga underhandsskruvade dikter som ser och uppmärksammar människan
och det mänskliga. Ungefär så som Björling gjorde.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 11/4 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.