Theremin
är ett antenliknande musikinstrument, som uppfanns av Léon Theremin för nästan
hundra år sedan. De flesta som läser dessa rader har antagligen hört det trakteras,
då det är detta instrument som åstadkommer signaturmelodin i Morden i Midsomer. På en terpsitone ska
en dansare åstadkomma melodier med hjälp av sina rörelser på en platta. Den är
förstås rent omöjlig att hantera.
Nu utger Christer Boberg en diktsamling som heter just så: Terpsitone. Han är en av de egensinnigaste av de egensinniga poeterna vi har, som vi kunde se i boken Revel, och han har ju tidigare utgett musik. Skivan ”Skuggvältan” från 2013 är inte lättlyssnad, men där finns också saker som fascinerar, som spåret ”Dödsyoga”. Att den inte blev en hit är mindre förståeligt än det är beklagligt.
Håkan
Lindgrens omslag indikerar hastighet, och tempot dikteras av dikternas
framåtrörelse. Tonfallet är smått ilskt, där halvt förbjudna tankar bjuds in.
Närgånget skildras det sköra i existensen, om att vara frånvarande i det som
räknas.
Boken
är indelad i fyra partier. Första delen, ”Terpsitone”, skildrar ett
föräldraskaps våndor. Andra delen, ”Noskon”, är en science fiction-novell i
miniatyr. Tredje delen, ”Theremin”, består av korta hastigt utslungade
fraktioner av text. Fjärde delen, ”Zorbamaskinen”, är en längre dikt, uppbyggd
kring det uppbyggliga med dans.
Låter
det spännande? Det är spännande, jag
lovar. Vad det är för slags bok är svårare att säga, men det finns en del självförakt,
som kan leda tanken till Lars Norén: ”Av mitt liv återstår endast / Ett
likformigt uppror / Av paniska reminscenser”. Eller kanske Johan Jönsons
entropi – men på ett mer sparsmakat och reducerat formspråk.
Det
är hårt, men fortfarande formlöst, och lite kantigt, när desperationen här ges
en klädnad. Jag gillar hur Boberg låter sina kroppar bli ”genomsynliga”, i en
snygg vändning av det väntade ”genomskinliga”, fast det annars är ont om den
typen av ögonblick, där vi liksom får ett ljus. Det är en genomsvart bok. Det
abstrakta kan ersättas av plötsliga utbrott av vardag. Boberg arbetat med
kontraster, borrar sig ned i det otäcka. Ned i en maskinvärld, eller en värld
där det känsliga ska samspela med det okänsliga.
Men
det är också orättvist att söka affiniteter. Jag säger Norén och Jönson, men
sådana liknelser är ingenting värda. Boberg skriver sig fri från
påverkansångest, som om han är på flykt från själva språkets inspiration. Det
är dikt som resolut ställer sig vid sidan av. Helst ville jag också sätta en
”FARLIGT GODS”-stämpel på omslaget, för så känns det att läsa den här boken, som om den
hade denna farliga förmåga att själv påverka och ge impulser och ingivelser.
Jag
gillar den både till sina enskilda delar och som helhet, denna ovanligt helgjutna
och väl sammanhållna bok. I ”Zorbamaskinen” är det förstås Nietzsches höga
uppskattning av dansen som spökar (säger jag förnumstigt). Om det sker direkt
eller indirekt är inte det viktiga. För det är lika sensuellt hanterat ändå. I
dikterna finns samhällskritiska anspråk, utan att diktjaget svär sig fri från
sin egen roll i samtiden. Han tar avstånd, men erkänner att han är en del av
det dåliga, i denna uppriktigt skrivna dikt.
Där
vi lurar oss själva, där lägger sig Bobergs diktjag, som en motvillig deltagare
i en existens som bara gör oss olyckliga. Att dansa bort det onda, tja, varför
inte:
”Men
att dansen är själva avgrunden
Att
dansen är själva svindeln
Att
själva dansen är ett slags förräderiets frihet
Och
att det är just därför jag dansar”.
Det där sista var ju oerhört bra.
SvaraRaderaTror Nietzsche är en långsökt liknelse. Kan lika gärna vara The Leather Nun ju.
SvaraRadera