En
bra bok är sällan glasklar. De som gör bestående intryck borde lanseras med en WTF-klisterlapp, så att man åtminstone
hann göra sig beredd på att det inte ska bli en enkel resa från A till B eller
vad det är man säger.
Jag
fattar inte mycket av Maria Dixens detbutbok som utkom nu i april på det
ambitiösa danska förlaget Basilisk: Alt
det krat, alle de buske. Dixen, född 1970, har liksom alla danska stjärnor
examen från Forfatterskolen. Om hennes bok ska kallas något är det väl en
punktroman – fast mindre av Ebba Witt-Brattströms nyligen lanserade Århundradets kärlekskrig, och mer av
danska motsvarigheter från 90-talet, eller Kirsten Thorups 60-talsbok Love from Trieste.
I
fjorton korta kapitel skildras ett jag och ett du. En trafikolycka som
rekonstrueras in i minsta detalj. Det är impressionistisk, men fortfarande med
en exakthet i beskrivningarna. I
detaljerna, som när kökssysslorna skildras: ”Kartoflerna var lige blevet
færdige. De lå i skålen på køkkenbordet. Dampen steg op og lagde sig på hylden
over komfuret. Den omfavnede den blå krukke, og perle af vand satte sig som små
plamager på væggen.”
Vi
befinner oss ute på landsbygden, i en stuga med en livfull natur runt knuten,
en skog som rör sig. Omkring dem dimman, en bra bild för vad den här boken
utgörs av. Familjerelationen gestaltas metodiskt, med en närhet och intimitet i
tilltalet. Dess främsta tema är väl saknaden. I några funna bilder återvänder
jagberättaren till en förlorad tillvaro med pappan. Saknaden: det vi inte kan
hålla fast vid, det som aldrig aldrig återvänder, när allt är för sent.
Olyckan
då? Den skildras som tog den plats på en scalextric-bana, med röd och blå bil
som kör mot varandra och man trycker gasen i botten. Men det är ett uppenbart
trauma också, med en jagberättare som återvänder till vad som kan vara en
brottsplats.
Det
är en kort bok, på drygt 50 sidor, men alltså, fastän jag läser den två gånger
lämnar den mig förbryllad. Ska jag nöja mig med det? Det som bidrar till
textens obekväma intryck är att Dixen har behållit det som är i behov av
korrigering. Det skapar en närhet till det som skildras, som om vi är med i
själva ögonblicket då texten blir till, bjuds in till skrivarverkstaden. Det
ger en spontan text. Närhet och närvaro.
Dock
finns ett avstånd till det tilltalade duet, ”pappan”, som paradoxalt nog gör
det till ett mer levande porträtt. Det är ju ingen berättelse, och det är väl det
som gör det till en punktroman, att Maria Dixen utför en undersökning i
stället. En i sanning förtätad och suggestiv undersökning att dröja vid och aldrig aldrig bli klar med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.