Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

11 jan. 2012

Meryl on the Guillotine

Strax anländer den också till Sverige, den nya filmen om Thatcher, där Meryl Streep spelar det gamla spöket från det mörkaste 80-talet. För ett halvår sedan var jag oerhört sugen att se den, och ännu mer för ett år sedan, men nu känns det inte lika angeläget längre. Att göra henne till en mänsklig varelse upplever jag som ett hån mot alla hennes offer, vilket inte är samma sak som att inte förstå komplexitet eller det intrikata mönster som utgör vår konnotation av det mänskliga. Självklart: hon gillade att dansa, dricka sprit, flirta med sina underlydande, som vi kan läsa i den här uppskattande texten av journalisten Gail Sheehy - men framför allt var hon en livsfarlig fiende mot allt levande: det enda hon bidrog med var hat. Hon var en blodtörstig mördare, som slogs med näbbar och klor mot fantasi och kreativitet och utveckling, en kvarleva från en ond tid och en ond plats. Jag visade nya utgåvan av Newsweek för några kolleger, med Meryl Streeps Thatcher-ansikte på omslaget, och bad dem finna fem fel. - Eeeeeeeeh ...? blev den tvehågsna responsen. - Kom igen, bad jag, jag kan hitta fem miljoner fel! Nu gör Streep henne till en varm person, antar jag, som flitigt utnyttjar charm för att dupera sin omgivning. Ja, det är väl realistiskt? Men det är inte samma sak som att jag vill se det (längre), eller vill bli påmind om det osmakliga i hela hennes verksamhet, som är en skamfläck i mänsklighetens historia.

2 kommentarer:

  1. Jag tror inte man ska underskatta Meryl Streep. Hon är ärligare än det flesta stjärnor och tar säkert med högmod, cynism och andra osympatiska drag i tolkningen av Thatcher.
    Lite trist dock att filmens fokus verkar vara på "priset hon fick betala för makten". Så utslitet tema när det handlar om styrande kvinnor.
    Betalar män med makt någonsin ett pris, eller får de allt gratis?

    SvaraRadera
  2. Det trista är väl att det måste vara en amerikansk kändis som spelar Thatcher. Jo, Streep är en fin skådespelare, men det är också en del av problemet: hon är just så mycket skådespelare, ungefär som den oproportionerligt hyllade Helene Mirren ...
    Fast det är klart att filmens producenter vill ha en kändis i rollen: annars blir det inga omslag på Newsweek, etc ... Det kittlande i att det är "Streeps Thatcher".

    SvaraRadera