Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

25 jan. 2012

Nyhetens behag

En sak som dryftades eller aktualiserades på kritikerdiskussionen förra veckan hos Aglaktuq var vilken typ av texter jag skriver på bernur. Det känns ju onekligen smidigt för mig att skriva om litteratur, då det är ett ämne jag känner att jag bottnar i, att det jag har läst har gett mig en säkerhet. Nu har jag inte mer än 40 gamla universitetspoäng i Litteraturvetenskap, men äsch, det jag har lärt mig har jag lärt mig själv ändå.

Och ändå. Så det ibland kan bli tradigt, att det känns som att jag skriver samma text om och om igen. Därför, delvis, behovet att skriva annat också. Att skriva om film, musik, konst – områden där min kunskap är mer begränsad. Speciellt konst: när jag skriver där kan det bli hur snett som helst. Men kanske just därför, behovet att ge sig ut på något som inte är förutsägbart. Ena gången blir det katastrof, och nästa, ja, kanske mindre katastrof, och någon gång, i den avlägsna så kallade framtiden, kommer jag att säga något skitviktigt och avgörande om konst – inbillar jag mig. Bara för den där speciella befrielsen, som finns i att göra något där man inte vet var man landar, eller ens vart man är på väg.

En text om politik, om Juholt, som lär följas av fler. Det finns också andra områden jag är nyfiken på. Att det finns andra som skriver bättre, det tänker jag inte ta någon hänsyn till, även om jag ångrar att jag inte skrev om Tinker, Tailor, Solider, Spy. Men jag spyr snart åt film: få saker gör mig lika deprimerade som nomineringarna till ”Oscarsgalan”, då den bara är en påminnelse om filmens dåliga skick.

14 kommentarer:

  1. Klaga på dagens film, det är ju sånt man måste göra för att bli tagen på allvar känns det som!

    /Det var jag igen :) Man vill ju bara kommentera för du skriver så bra, but fear not, snart får jag slut på sensibla saker att spotta ur mig, och då blir det lungt å fint på bloggen igen. R.

    SvaraRadera
  2. Klaga? Don´t get me started!

    SvaraRadera
  3. Åh ser fram emot! Mera politik mera ALLT du vill skriva om .. (gissar dock att det inte blir om SkivstångIntervall – man kan inte få allt! Har du sett Shame?)

    SvaraRadera
  4. Nä, men jag gillade Hunger enormt. Så uppfriskande med den typen av filmberättande, att den gör något oväntat. Som med Xavier Dolans filmer: 100 % film, och inte en berättelse som hade funkat bättre i annat medium (skrift).

    SvaraRadera
  5. Precis så var den, inte en berättelse som funkat bättre i ett annat medium. Det är ju därför jag inte är en filmmänniska vanligtvis (kom jag på nu)

    SvaraRadera
  6. Senast såg jag "Happy End", en rätt bra svensk film, men ändå kunde jag inte undkomma tanken att det var filmad litteratur, att det bara var en bra roman där nånstans ...

    SvaraRadera
  7. I don't know whether it'ѕ јust me
    or if eѵerybody else encountеring issues with your blog.
    It appears as though some of the wгitten text on your posts
    are running off thе screen. Cаn ѕomebody
    elѕe plеasе provide feеdback and let me know if
    this іs happenіng to them too? Thіs could bе a isѕue with my browѕer
    bеcause I've had this happen before. Kudos

    http://www.dontstayin.com/members/i80equipment
    Here is my site - altec bucket trucks

    SvaraRadera
  8. Tеrrifіc work! This iѕ thе kind of info that агe meаnt to be shаred
    around the web. Disgrace on Google for now not positiοning this submіt upρer!
    Come on over and conѕult with my web sіte . Thanκs =)

    http://usedbucκettгuckѕ223.tгipod.com/
    My page ; usedbuckettrucks223.tripod.com

    SvaraRadera
  9. An intriguіng diѕcussion іs worth comment.
    I bеlieνе that yоu ѕhoulԁ publіsh
    more on this subject matteг, it mіght nоt be а tabоо mаtter but generаlly ρeople don't talk about such subjects. To the next! Kind regards!!

    Also visit my blog post ... tens
    My site - tens unit

    SvaraRadera
  10. Wоndегful, ωhat a weblog it is!
    Τhis weblog gіvеs valuablе
    infоrmation to us, keep it uρ.

    Αlso visit my blog; tens units

    SvaraRadera
  11. Truly ωhen sоmeone doesn't be aware of after that its up to other viewers that they will assist, so here it happens.

    my weblog - www.efficienttaxiservice.com
    My webpage :: taxi

    SvaraRadera
  12. Wow! Finallу Ι got a web sіte from where I know how tо truly get νаluable facts regardіng mу study аnd κnοωlеdgе.



    mу weblog - best in internet marketing

    SvaraRadera
  13. I always spent my half an houг to read thіs web sіtе's articles or reviews daily along with a mug of coffee.

    Here is my page ... how to make money buying and selling cars on craigslist

    SvaraRadera
  14. Hi, уeah this post is genuinely nicе and I havе
    leаrneԁ lot of thіngs from it about blogging.
    thаnks.

    Here is mу ωеbpage - how to buy and sell cars for profit

    SvaraRadera