Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

5 jan. 2012

Cirkus Eldkvarn

Foto Jenny Stjernström.

Under det här jullovet har jag inte gjort mycket mer än lyssnat på Eldkvarn, den där tjocka boxen med tio skivor, vilket har varit tillräckligt hittills (jag har ännu inte ens lagt in den där Eldstickan med hur många låtar som helst (497? 558? 676?). En dag stapplar sonen A ned vid tretiden på eftermiddagen för att äta frukost, och det råkar just då vara "Man överbord" som spelas. - Är det här Sveriges Morrissey eller? frågar han surt. Som om det inte räckte visade svt igår födelsedagsspelningen från Cirkus 18 december, där de spelade många av sina kändaste låtar. Tyvärr hade de bjudit in lite väl många artister som gäster, som skulle sjunga med, och särskilt de som vanligtvis sjunger på engelska hade svårt med svenskan - det var som om de sjöng på ett främmande språk, för de artikulerade så himla dåligt. Undantaget var väl Mauro Scocco, vars version av "Det regn som faller" var bra. Desto tydligare då när Plura sjöng med sin röst som bara accentuerar de tydliga textraderna.

6 kommentarer:

  1. Vågar jag ana en viss skepticism från sonen A gentemot pappas Morriseyvurm? Hälsa honom så gott från mig i så fall.

    SvaraRadera
  2. Hm ... jag befarade att det här säger mer om mig än om Eldkvarn, att han alltså gjorde den här liknelsen ...
    Han skulle bara våga säga något ont om M!!!

    SvaraRadera
  3. Anders Wendin var månne full? Håller annars med, slarviga och ofokuserade gäster. Tyckte dock Lars Winnerbäck utmärkte sig, har svårt för hans egen musik, känns så utan risktagande, men här sjöng han fint, och närvarande.

    /Pova

    SvaraRadera
  4. Vet inte om LW var så bra, jag har ingen uppfattning alls om hans musik, har nog aldrig hört en låt av honom som har gjort intryck. Jo, Pengabrorsan, som Plura sa, han skrålade bara. Fast Dregen var väl ändå sämst?

    SvaraRadera
  5. Hittade inlägget via google! och vad fint att du har med mitt namn på fotot :)

    SvaraRadera
  6. Jo, men när man för en gångs skull nästan hittar fotografens namn - eller, alltså, jag försöker ju vara rättvis. Snygga bilder, för övrigt.

    SvaraRadera