Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

8 feb. 2011

Ser det här ut som - - -

Alldeles nu spelas i England in en film om Margaret Thatcher, och säger jag att jag knappt kan bärga mig säger jag för lite. Meryl Streep ska spela i den lämpligt betitlade The Iron Lady, och det kan förstås bli hur bra som helst, även om jag av den här artikeln från Guardian förstår att familjen inte är så glada över spektaklet. Min förhoppning är att filmen ska visa några av hennes mindre kända sidor, som att hon var förtjust i att dansa ("var", ja - hon lever fortfarande, men enligt dottern lider hon av något som brukar kallas för dåligt minne, ja så hennes dancing days are over, som det heter i sången). Thatcher var förstås en gräslig människa, avskyvärd på många sätt - och ändå! Meryl Streep är en helt briljant skådespelare, som har fått eller tagit helt idiotiska roller, men det här borde kunna bli intressant.

10 kommentarer:

  1. Någon av Thatchers minstrar eller statsekrererare gav ut sina dagböcker från 80-talet (minns inte vem det var, tyvärr) och i en scen från Chequers har hon någon sorts mingelparty för affärsmän. Bland dem dyker sonen Mark Thatcher upp och vår man inflikar nyfiket och misstroget "is he a 'businessman'?") Härligt inpass. Mark är ju numera mest känd som den där legoknekten som greps efter ett kuppförsök i Afrika.

    SvaraRadera
  2. I Alan Hollinghursts roman The Line of Beauty, som utspelar sig under 80-talet, väntar man på en fest ett besök från The Lady, som tydligen var känd för sin dans (det är å andra sidan jag också, speciellt den afrikanska ...).
    Det där om Mark har jag läst om nånstans ...?

    SvaraRadera
  3. I filmatiseringen av Line of Beauty (Andrew Davies manus) bjuder huvudpersonen Nick - hög som ett hus - upp en tvekande Margaret Thatcher. Hon tackar till slut ja inför alla konservativa potentater och dansar ett par minuter med den homosexuella skönheten.
    Meryl Streep är enastående, men det är en sak hon är dömd att misslyckas med när det gäller porträttet av Järnladyn. Blicken.

    SvaraRadera
  4. Mm, så var det nog, jag minns mest själva väntan, hur alla konservativa svassade, hur de oroade sig ... Ja, Meryl Strepp: menar du att hon saknar järnblicken?

    SvaraRadera
  5. Ja. Jämför Meryl Streeps öppna blick på bilden ovan med Thatchers rovdjursögon(från Wikipedia): http://bit.ly/gYyinG

    SvaraRadera
  6. "Thatcher var förstås en gräslig människa, avskyvärd på många sätt"
    Jag kan acceptera att man tycker illa om den politik som Thatcher stod för, men att kalla henne en gräslig och avskyvärd människa, är att gå fö långt.

    SvaraRadera
  7. Föräldrarna till de 255 brittiska soldater som dog i Falklandskriget kan nog instämma i att krig är avskyvärt, och det var Thatchers befängda uppfattning som skickade dem till en helt onödig död: det är resultatet av en gräslig människas handlingar.
    Ja, det var politiken som var hemsk: men följderna blev arbetslöshet och hemlöshet. 80-talet var fruktansvärt, jag glömmer aldrig synen av de hemlösa barnen i London, det var rena 1800-talet, och orsaken var hennes helt cyniska politik, ja.

    SvaraRadera
  8. Dansar du afrikanskt?? Jag förstår inte vad minnet skulle ha med dans att göra, dansa behöver man inget minne till, man behöver en själ Hm. det som fastnat i mig är att Margaret sov 4 timmar/ natt.. precis som Joyce Carol Oates. Jag sover helst 9. Vi är vid min själ olika.

    SvaraRadera
  9. Att krig är avskyvärt kan nog fler än de 255 föräldrar som du nämner hålla med om.
    Politiska beslut kan få avskyvärda och hemska konsekvenser. Där är vi överens.

    SvaraRadera
  10. Mm, fast det var en väldigt spontan afrikansk dans.
    Ja, vi är överens: men den som sörjer en anhörig tycker nog att det är mer avskyvärt.

    SvaraRadera