Karin
Johannissons nya bok om tre kvinnliga konstnärer som varit patienter på
mentalsjukhus är intelligent och ögonöppnande. Den lyckas också uttrycka nya
saker om sambanden mellan kreativitet och galenskap.
Tre
kvinnor, tre diagnoser. Tre kreativa kvinnor: Agnes von Krusenstjerna, Sigrid
Hjertén, Nelly Sachs. En romanförfattare, en konstnär, en poet. Tre tidstypiska
diagnoser: hysteri, schizofreni, paranoia. Alla tillbringar tid som patienter på
mentalsjukhuset Beckomberga.
Karin
Johannisson gör i sin nya bok Den sårade
divan en undersökning av galenskapen utifrån ett kvinnligt perspektiv, med
hjälp av dessa tre kvinnor, som var och en utagerar olika former av
icke-normativt beteende. Med hjälp av bland annat en queer-metodik och
åtminstone att nosa på gurleskens frigörande potential lyckas hon säga nya saker
om de här tre patienterna. Det är också en bok som utmärkt kan läsas i
förbindelse med Sara Stridsbergs skönlitterära undersökning Beckomberga. Ode till min familj (2014).
En
längre essä om kopplingen mellan galenskap och kreativitet anger tre olika
strategier för den sjuke: inordning, oordning, samt utbrytning. Sedan följer
essäer om de tre konstnärliga kvinnorna, med närläsning av patientjournaler. Flera
av hennes exempel väljer alla tre strategierna, i olika faser av sjukdomen. Att
vara patient blir för dem en möjlighet att agera ut en roll, iscensätta sig
själv som sjuk, som ett försök till frigörelse.
I
synnerhet Agnes von K gör detta. Men det ska förstås mot bakgrund av tidens
patriarkala maktstrukturer. Enligt Johannisson vägrar Agnes von K den våproll
som fanns förberedd för henne, för det hade hon sett sig trött på under uppväxten.
Hysterikan hade redan vid sekelskiftet blivit en kliché.
Hysterin
erbjuder frihet i form av en divaroll, menar Johannisson. En strategi, och
kanske det enda sättet för en intelligent kvinna i början av 1900-talet att
vara ett subjekt i sitt eget liv. Den allra längsta essän handlar om Agnes von
K, medan Sigrid H och framför allt Nelly S blir föremål för mer summariska
redogörelser.
Och
det är kanske lite synd. I övrigt finns inget att anmärka på. Karin
Johannissons sätt att skriva påminner till viss del om Camille Paglia, som på
90-talet gjorde banbrytande läsningar av författarskap utifrån dekadensens
estetik. De trivs båda lika bra med överblicken som med djupdykningen, och väljer
tvärsäkra formuleringar för att nå större insikter.
För
det här är en enastående bok: intelligent skriven, med klarläggande språk och
nyanserade synpunkter. Johannisson hittar alltid fler perspektiv än de
uppenbara, och därför mildras med tiden de stundtals kategoriska utsagorna.
Utrusta dig med tålamod bara, så får du upptäcka hur allt läggs till rätta i
hennes resonemang.
Och
jag kan inte undgå att tycka det är en stor förlust om det stämmer, som hon sa
i en intervju i Sydsvenskan i somras, att det här blir hennes sista bok. Det är
svårt att på rak arm komma på en handfull svenska intellektuella som skriver
lika skarpt, som har lika mycket kunskap att delge sin läsare.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 18/9 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.