När vi äntligen kan läsa en diktsamling från skolvärlden är det
trist att den inte berör mer än debutboken Utvecklingssamtal.
Det är en rapport utan fördjupning, som sysslar med plattitydens platta konst.
En diktsamling som äger rum i skolmiljö, det hör inte till
vanligheterna. Nu debuterar gymnasieläraren Daniel Blixt med Utvecklingssamtal, så då finns tillfälle
att stifta bekantskap med skolans vardag.
Trodde jag. Men Blixt oljar vidare ut ur klassrummen och
lektionerna och utvecklingssamtalen och återger upprepade misslyckade samtal
med sin pappa, som han har en trasig relation med. Han åker på resa till olika
länder, berättar om turistens sisyfosarbete, och intrycket från en längre resa
summeras: ”Varför är Indien som det är?” Så hör han några män tala arabiska,
och börjar tänka på arabiska våren.
Att i en dikt nämna en kyrka, ett valv och en piazza gör inte
dikten automatiskt till Tranströmers ”Romanska bågar”. Blixt spänner sin båge
för lågt, nöjer sig med att registrera. Korsbefruktat med elevsamtalen finns
inblickarna i ett diktjag som känner sig otillräcklig som lärare och som
människa. Han går vilse i betygskriteriernas byråkrati, och det är inte svårt
att som lärare känna igen sig.
Det är inte heller svårt att sympatisera med det här sympatiska
projektet: Blixt lägger gärna huvudet på sned, och jag vill inte ifrågasätta
uppsåtet eller äktheten. Jag tror nog att han verkligen ömmar för sina elever. Han
noterar deras frånvaro utan barskhet, får svårt att rapportera den vidare när
dess orsaker är så uppenbart dystra.
Men problemet är att vi inte får någon vidare genomlysning av
skolans värld. Blixt nämner dramatik och stora känslor, trauman, men han petar
bara på dem utan att intressera sig på djupet för vilka komplikationerna blir.
Bara glimtvis släpps vi in för att få tillgång till besynnerliga kolleger och
lektioner där man läser om Förintelsen och skrivuppgifter kopplade till
Homeros.
Blixt torde känna till att utan planering blir en lektion
sällan lyckad. Därför hade jag önskat att dessa dikter planerats bättre, för så
länge avsikten är tydlig går det att vara suggestiv och antydande utan att
läsarens irritation aktiveras. Nu finns här för mycket vaghet, för mycket
ostrukturerad måttlighet. Är det något lärare ogillar är det brist på struktur.
När Glenn Hysén i augusti 2012 såg en dokumentär om nazismen
skrev han på twitter: ”Konsentrationsläger. Hitler. Fy fan va fittigt, d e
röva.” Det är inget gott betyg till Blixt att jag får de raderna i huvudet när
jag läser hur han kopplar ihop orättvisor mot aboriginerna med sin egen
situation med pappan: ”Det har begåtts oerhörda grymheter. / Varför är
människor så elaka.”
Att låta en dikt avslutas med följande kupletter kan jag inte heller
för mitt liv tycka om: ”När jag cyklar hem från skolan tänker jag / att det
inte är lätt att leva. / När jag vaknar på morgonen säger jag: / Det är inte
lätt att leva.” Vi får inte heller veta vem han säger det till. Blixt bevarar
en mystik kring sitt jag, och det är tyvärr en mystik av det icke fruktbara
slaget.
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 3/2 2105)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.