Med
sin andra roman visar Felicia Stenroth en finkänslig förmåga att
skapa levande karaktärer. Hennes berättelse om tonåringen Emmas
sommar är övertygande och minnesvärd.
Femtonåriga
Ebba bor i en håla på landsorten. Pappan är inte mycket att hålla
i handen, utan hon bor mestadels hos pojkvännen Jonathan. Hennes
kusin Edith flyttar in när Jonathan sticker till Norge för att
jobba.
Det
här är i korta drag handlingen i Indianlekar, Felicia
Stenroths andra roman. Det är en berättelse där det inte händer
särskilt mycket. Ebba saknar pengar och handlingsutrymme. Edith har
ett självskadebeteende som måste övervakas. Pojkvännen lämnar
henne också med en hund att ta hand om.
Tillsammans
med Edith får hon tiden att gå. De röker cigaretter, köper en
billig fylla av några äldre kompisar. De badar, lever i
känslomässig symbios, tar hand om varandra och leker vuxenliv.
Drömmer om pengar. Inte mycket händer. Tiden håller på att rinna
bort för dessa sysslolösa släktingar.
Och
det är just det som är poängen, och jag imponeras av hur
övertygande Stenroth håller ihop sin berättelse. Hon har hittat
ett utmärkt letargiskt tonfall som speglar karaktärernas inre liv.
Ledan kryper in i stilen, och paradoxalt nog ökar läsupplevelsen
tack vare språkets torftighet. Det kan också låta vagt, men det
finns en speciell sorts klarhet i denna vaghet, där tingen
framträder fullt synliga medan du läser.
Utan
att riskera att hamna i självbiografins räjonger visar Stenroth
fullständig inlevelse och lojalitet med Ebba. Vi följer henne
närgående, samtidigt som hennes integritet behålls. Vi hamnar rätt
in i Ebbas värld, upplever hennes outtalade förtvivlan och det är
något av litteraturens större egenskaper vi bevittnar i denna
försynta roman, nämligen konsten att gestalta ett människoöde så
att det når ut och blir drabbande.
De
indianlekar som titeln anspelar på har att göra med att de
anställda vid bygdens fabrik ofta var finnar och jugoslaver, och
betraktades som främmande, som just indianer, av ortsbefolkningen.
Ebba och Edith görs också till främlingar, till skuggestalter som
rör sig i utkanten. Ett slags osynliga oönskade människor som
ingen vill veta av. Utan övertydliga pekpinnar antyds en fattigdom
som Ebba skäms för.
De
skapar ett slags spartanskt paradis där i sin isolering. Ett liv i
väntan på något. Atmosfären i Stenroths bok påminner till viss
del om Fredrik Edfeldts film Flickan, som kom för sex år
sedan. Eller Ray Bradburys mästerverk Oktoberfolket, vars
originaltitel tydligare visar vad det handlar om: Something Wicked
This Way Comes. Det elaka som nalkas pojkarna i Bradburys roman är
hösten, slutet på oskulden. Även Stenroth har framgångsrikt
gestaltat den där dramatiska tiden då barnet är på väg in i
vuxenlivet.
Jag
tycker mycket om den här boken, tack vare denna säkerhet i
gestaltningen. Utan att vara påträngande lyckas Felicia Stenroth
skapa en minnesvärd figur som man önskar allt gott i den oklara
framtid romanen lämnar henne vid när sommaren tar slut och något
annat måste ta vid.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 21/2 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.