Skolan har varit ett flitigt
debattämne under hela 2000-talet. Regeringsbytet 2006 föregicks av stora löften
om förbättringar, och en förtalad ”flumskola” skulle bytas ut mot disciplin och
reda.
Vad var det då som konkret skedde
under de åtta åren med Allians-regering, efter löftena? Ökad administration för
lärarna, och ännu sämre resultat för svenska skolelever i internationella
undersökningar. Diskussioner om vems felet har varit i det förflutna och i
nutiden. Och givetvis ett nytt betygssystem. Samt nygamla diskussioner om vid
vilken årskurs dessa betyg helst ska införas.
Vi kommer aldrig att komma
överens om när den rätta tidpunkten är för betyg. Det går att hitta forskning
som stöder alla tänkbara alternativ, så nästa gång en politiker hänvisar till
”forskningen”, dra genast öronen åt dig. Eleverna blir stressade om de får
betyg i fyran, förvisso, men det är också stressande att inte veta. För somliga
elever mer stressande, för andra elever mindre stressande. Det är stressande
att få betyg i sexan, åttan, nian, etc. Inte ens en enighet kring betygen
kommer att rädda skolan.
Vi kommer heller aldrig att komma
överens om disciplinära åtgärder. Keps eller inte? Hörlurar eller inte?
Mobiltelefon/bärbar dator eller inte? Det är inte heller här skolans problem
kan lösas.
Som vi vet, som alla som följt
skoldebatten vet, kommer det att saknas lärare i de naturvetenskapliga ämnena
inom några få år. Det är faktiskt ett större problem än kepsarna. Och när
debatten om skolan ensidigt fokuserar på problem och misslyckanden finns det
anledning att fundera vem som ens är intresserad av att bli lärare längre. I
vems syften svartmålas skolan?
Skolan på bilden har inget med artikeln att göra.
En ängslig debatt om betyg,
läxor, disciplin har låst in oss i prestigefyllda konflikter, med allt mer desperata
och högljudda argument. Vi måste tänka annorlunda, för det som skulle kunna
rädda skolan är en ny syn på kunskap, en ny syn på bildning.
Det vill säga, den gamla synen på
bildning. Så länge vi har ett samhälle som inte betraktar bildning som något i
sig eftersträvansvärt, då kommer vi att vara kvar i evighetslånga debatter
kring efemära frågor. Ett samhälle där bildning, kultur och intellekt inte har
något värde, vare sig ekonomiskt eller statusmässigt, kommer aldrig att leda
till utveckling. Då kommer också de svenska cheferna fortsätta vara de minst
eftertraktade vid middagsborden efter internationella sammanträden, då de bara
kan diskutera ekonomi och golf, medan chefer från andra länder vill diskutera
film, litteratur, musik, konst.
Om vuxnas budskap till unga är
att det inte lönar sig att studera, då lägger de av. Vi kan prata oss blå i
ansiktet om slöheten hos de unga – men det är bara frågan om minsta motståndets
lag och vikten av att växa med svåra uppgifter. Det finns ju ett värde i att lära
sig saker, men det tar tid. Ingen ifrågasätter att det tar tid, men debatten om
skolan handlar i allt för hög grad om genvägar. Läxors avskaffande, datorerna
som någon slags magiska sökmotorer ska låta kunskapen översvämma den stackars
eleven.
Nu har vi nämligen ett val:
antingen fortsätter vi på den inslagna vägen och underhåller oss själva till
döds, med titeln från Neil Postmans allt mer profetiska bok från 1985, eller så
vaknar vi upp ur förströelsedvalan. Vi kan inte längre skylla ifrån oss – ideologiska
strider om skolan måste upphöra – och i stället se problemen i vitögat. Om det
inte är dags för det nu, då vet jag inte vad vi fortsätter vänta på.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 10/2 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.