Line Toftsø är dansk konstnär som nu debuterar som poet på det
ambitiösa förlaget Basilisk, med boken Jeg
bevæger kun øjnene. Hon är född 1969, och har därmed uppnått den ålder då
det tillåts mig att använda kritikerklyschor som ”mognad”.
Men så enkelt är det ju inte, och mognad är inget harmlöst
begrepp som kan etiketteras på all poesi som skrivs av fyrtioplussare. Snarare
läser jag det som en relativt typisk debutbok, som i viss mån präglas av
försiktighet. Det som gör den mer intressant än den gängse debuten blir i
stället den konsekventa stilen, och det genomtänkta projektet.
Det sker med hjälp av den blick som antyds redan med titeln,
hur jag inbillar mig att Toftsø använder sig av sina erfarenheter som konstnär
för att så genomgående utgå från det visuella, liksom i hur färgerna spelar en
avgörande roll för dikternas komposition. Hur hon utgår från seendet, låter
blicken spela över tingen, över detaljerna. ”A fool sees not the same tree that
the wise man sees”, som William Blake skrev i sina ordspråk från Helvetet.
Dåren ser mer, och det är tydligt att för Blake är dåren synonym med poeten,
den som ser mer.
Titeln är mångtydig: jag rör bara på ögonen, ungefär, men också
implicit att det är bara med ögonen jag ser, att det sedda blir kvar där utan
att förflytta sig vidare. Det statiska seendet.
Förändring är alltid våldsam, och steget från förändring till
förvandling är omärkligt. Den är intensiv, ständigt närvarande i ögonblicket.
Kroppen hackar till, hackar sönder, blir fågel, går i bitar. Det som är starkt
är okontrellerat: ”vokser og knaser glasdyr / med min stemme […] / din hals / måder at svæve eller at
svulme på / jeg overmandes af ting der løfter sig / bølger af feber og
knæt mit / ben der bøjer sig
følesleløst / hænder der udskiftes / fra komfuret lyder råb / og ekko fra det
kogende vand”.
Toftsø skriver dikter där sansen tappas bort, där febern råder,
där inget går att lita på – allra minst det icke-levande, som husen, som
antänds av besjälade tankar som får dem att sättas i rörelse. Identiteter
växlas, skepnader rör sig och byter plats med varandra.
I upprepningen visar så Toftsø hur denna opålitliga och
föränderliga värld ändå hör ihop, hur dikterna skapar ordning och sammanhang
trots att kaoset hotar. Då syns hennes diffusa mönster till slut, och vi kan se
hur nya betydelser bildas och nya besked växer fram lika försynt som
oåterkalleligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.