Det finns romaner som är för smarta för sitt eget bästa. Den
fällan lyckas Åsa Nilsonne undvika i sin übersmarta roman H (Natur & Kultur). Bokstaven ”H” är initialen för
huvudpersonen, en manlig hjärnforskare, men kan också indikera just ämnet för
hans forskning, hjärnan, likväl som det kan stå för Hippocampus, som för ordet
i denna udda berättelse.
I korthet utspelar den sig under ett dygn, där berättarjaget är
något så ovanligt som Hippocampus. En rätt störig figur – lite arrogant, smått
storhetsvansinnig och nyckfull, men också besatt av ordning och att
systematisera. När människan H håller på att bli förälskad i D (skådespelare
eller fotomodell, jag minns inte!) får hjärnan mycket att göra, där kortex och
amygdala grälar om vem som ska få sista ordet, i lekfulla dialoger med
hippocampus. Fiktionen bryts ibland av mot korta essäer om just minnet.
Hippocampus fungerar som maktfullkomlig drömregissör, inte helt utan otrevliga
egenskaper.
Det är underhållande, det är tänkvärt, det är finurligt, det är
ofta kvickt. Även om Nilsonne skriver med lätt fotarbete kring vokabulären och
nätt syntax för hon djupgående resonemang kring vad ett jag består av, likväl
som minnesprocessering: ”Ett minne […] är inte något som skedde i det
förflutna. Ett minne är något vi skapar i nuet.” Stilen är stringent, möjligen
väl korthuggen på sina ställen – men det är kanske priset man får betala när
någon så ordningsam yttrar sig.
Här finns ofta en balans mellan det lättviktiga och det
initierade: Nilsonne är ju professor i medicinsk psykiatri, och utgår från
förra årets Nobelpristagare i medicin, som forskat på platscellerna. En bro
byggs mellan naturvetenskapen och humaniora, en bro där hon låter Haruki
Murakami, André Breton och Anaïs Nin traska på.
Ironin är granne med medkänslan i denna underliga roman; ibland
är det rentav sofistikerat, och jag kan föreställa mig att någon med större
inblick i fackkunskapen låter sin läsning röra sig mer obehindrat än min något
styltiga. Några skämt är nog av det mer interna slaget.
Nilsonnes roman är ett experiment, men inte helt det du kanske
förväntat dig. Det är förvisso originellt, men bland tänkbara förebilder hör
väl Magnus Härenstams monolog ”Verkmästaren i magen” från 70-talet, eller
Gabriella Håkanssons roman Hjärnmänniskan
från 2007. Med sitt uppsåt att dissekera kärleken kan man förstås också tänka
på Lena Anderssons två böcker om Ester Nilsson, även om H egentligen inte alls har något med de böckerna att göra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.