I skolans korridorer
träffar jag min gamla elev E. Vi pratar en stund om Linda Boström Knausgård,
och han säger att han precis tecknat en stödprenumeration på den nya
tidskriften Fyrahundrafemtio. Det
borde jag också göra, tänker jag, men det finns en gräns för hur omfattande ens
välgörenhet ska vara: jag prenumererar på Lyrikvännen, till exempel. Samma dag
får jag nummer två av Fyrahundrafemtio.
Namnet är förstås en finurlig
allusion till Ray Bradburys 451.
Därför är det lite synd att man i en av artiklarna felaktigt antyder att
Bradbury också har skrivit om ultravåldet i A Clockwork Orange, utan Anthony Burgess. Annars är det
ont om uppenbara tabbar, och desto mer gott om läsvärda artiklar. I mångt och
mycket läser jag den som en litteraturens Filter,
med huvudartikeln om Bonniersförläggaren Martin Kaunitz som ett reportage i den
längre skolan, och klart intressant – inte enbart därför att han framgångsrikt
jagar efter kontraktet till Morrisseys självbiografi, som kommer på svenska i
höst.
Lika mycket Morrissey i
en kortare artikel om Elizabeth Smarts roman Vid Grand Central Station där satt jag och grät, som utkommer i
ännu en nyutgåva. Här finns också den felande länken mellan Morrissey och Sara
Lidman – en koppling som inte är riktigt så förvånande som artikeln vill ge
sken av, för båda är ju högspända vänsterromantiker med sinne för överdrifter
och drastisk humor.
Men den här texten om
Smarts roman är till förväxling lik en reklamtext, och får mig att fundera på
vad jag söker efter i en litterär tidskrift, vad som skulle få mig att slaviskt
köpa den. Recensioner? Ambitiösa introducerande essäer kring både oetablerade
nykomligar och nyläsningar av klassiker? Nyskriven prosa (som detta nummers
kortnovell av Negar Naseh)? Definitivt ja. Intervjuer – nja … Nu saknar jag
essäerna och recensionerna, men får desto mer av notiser och tematiska
smågrejer, som ett kollage kring de författare Håkan Hellström sjunger om, likväl
som Jonas Ellerströms korta presentationer av fem bortglömda svenska
1900-talspoeter (fast Margareta Renberg är inte så bortglömd som Ellerström
vill ge sken av: jag skrev om henne för ett par år sedan). Anna Vogel visar varför en författare inte borde låta en
bokcirkel läsa dennes bok i manusform. Intervjuerna med Tom Rachman och Val
McDermid ger knappast några impulser till varför jag borde läsa någon av dem,
även om jag ju läste den förres The Imperfectionists härom sommaren.
Så det är med lite blandade
känslor jag lägger ifrån mig Fyrahundrafemtio.
Som jag förstår den vill den vara ”något mer” än bara en tidskrift om böcker
och författare, och därav inblickarna i bokbranschen. Jag blir förvånad av att
jag tycker det är så intressant att läsa om förläggaren och dennes möten med
agenter – det beror inte bara på att hela texten handlar om att han vill få
Morrisseys bok till sitt förlag, jag lovar – och kommer nog att fortsätta söka
efter den typen av oväntat belönande texter, och misstänker att det kan hända
fler gånger när jag läser just den här tidskriften.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.