”[N]är man
behärskar någonting kan man inte skriva om det. Man blir mer
inspirerad när man är ofullständig. Det är när du är svag som
du kan producera någonting. När du är helt säker på någonting,
till hundra procent, blir det inte intressant.”
Det är Abdellah
Taïa som säger detta i ett samtal med Victoria Machmudov i nya
numret av 10-tal (#16 2014). Så giltigt för allt skrivande, att det
är ett sökande, att inte vara säker på någonting alls. Och jag
måste läsa någon av de tre romanerna av Taïa som översatts till
svenska, för det är en intervju som presenterar honom utan att ta
till några stora ord.
Så kan det vara med
tidskriftsartiklar, även i detta brokiga nummer av 10-tal, som ändå
har det övergripande temat ”Beslagta”, där intervjun med Taïa
ingår som exempel på en författare som redan som trettonåring får
höra av sin familj att han är homosexuell, att han nu boende i
Paris fortfarande skapar uppmärksamhet för detta i hemlandet
Marocko.
Men numret
innehåller också löftesrik poesi av Burcu Sahin – att 10-tal
envetet fortsätter upplåta utrymme åt debutanter är fantastiskt
generöst, åtminstone när man anar att de kan ha hittat rätt.
Sahin känns redan nu färdig som poet, att om det annars ofta blir
rörande imitationer, stilfärdiga uppgiftsdikter, finns det i hennes
korta utdrag ingen vilja att imponera och ställa sig in. Det gör ju
inte Johan Jönson heller, men hans likaledes korta bidrag gör mig
bara frustrerad. Kan det – hemska tanke – vara så att han endast
kommer till sin rätt i sina drygt tusensidiga diktböcker?
Som vanligt saker
att glädjas åt och annat att uppröras över: jag läser en
intervju med ukrainska Serhij Zjadan, vars böcker jag beställde men
som försvunnit på vägen (kan det – hemska tanke – vara posten
som slarvat?). Han ställer sig inte heller in, utan svarar bitskt på
Dmitri Plax frågor, och det blir ett dynamiskt samtal av det slag
man kan sakna när man jämför med de obligatoriskt inställsamma
författarintervjuerna i babel. Inget ont om Jessica Gedin som är
bakbunden av formatet, men det måste finnas medialt utrymme också
åt mindre trivsamma författare.
Jimmy Vulovic har
skrivit en lång och diffus essä om hur nationalister använder
fosterlandsvurmande lyrik från förr, alltifrån 30-talets
nationalister till Ultima Thule som på 90-talet samplade Tegnérs
”Svea”. Jag tycker inte den typen av resonemang ger så mycket:
att vi ska ta tillbaka lyriken från rasisterna, på samma sätt som
vi tog tillbaka flaggan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.