Medan de flesta
litterära genrerna ser ut att leva på lånad tid, med ett utbrett
hat mot teatern och den allt mer marginaliserade poesin, och den gång
på gång dödförklarade romanen – senast i fredags av
romanförfattaren Will Self i The Guardian – har essän blivit den
uppstickande genren med mest potential i den allt mer osäkra
framtiden.
Liksom för novellen
talas det ibland med visst fog om en essäboom, även om det var
tråkigt att Bonniers rätt snart la ned sin fina essäserie med
tunna böcker som inleddes på slutet av 90-talet. Att något
nystartat förlag likt Novellix inte satsat på essäer får ses som
en oförlåtlig försummelse mot det här ytterst läsvänliga
formatet.
Nå, ett rätt
ambitiöst steg tas i alla fall av Lejd, som inleder en ny serie med
boken Stiglöshet, där Babis Carabeidis, Kate Larsson och
Göran Torrkulla samlar sig under det gemensamma ämnet
uppmärksamhet. Larsson och Carabeidis träffades redan 1997 för att
dra upp riktlinjerna för detta utbyte av tankar, och Torrkulla
tillkom 2003. Som jag förstår det har de tänkt tillsammans och
skrivit självständigt.
Men hur fri är man
i sitt skrivande? Allt är ändå beroende av andra(s) insatser, lika
förslagna i konsten att göra vägen framkomlig som att lägga
käppar i hjulet. Dock ska tillstås att här är det uttalade syftet
att röra sig bort från det upptrampade, överge stigen.
Tanken ska falla
fritt, är syftet, och det stämmer ju väl överens med essäns
grundintentioner. Det är när tråden tappas som de största
upplevelserna kan kasseras in. Då kan ämnet belysas ur olika
vinklar utan att det blir spretigt, när det i den här boken övergår
i resonemang kring minnet, kunskapen, tiden, naturen och ensamheten.
Ämnen som det är lätt att gå vilse i.
Kate Larsson menar
sig ha gott minne, och redan där ringer mina varningsklockor: går
det att tänka en originell tanke om man inte först gör sig av med
barlasten? Den som inte tillåter sig vara en aning disträ låter de
starka förebilderna ta över, och i den här boken är det gott om
sådana förebilder. En av dem som Larsson lutar sig mot är den
poetiska filosofen Gaston Bachelard, med målsättningen att hamna
utanför analysens grepp.
Samtidigt är det
ett exempel på det dialogiska skrivandet, och det är sympatiskt
utfört. Det finns också en detaljskärpa i de minnen som återges,
med intryck och dofter som ger tillvaron kontur. Hon har också en
rätt oortodox inställning till sitt skrivande: ”jag vill att
texten själv skall kantra, finna sin brant, sin oordning”. Fler
svenska författare borde vara lika djärva i sina anspråk, helt
enkelt våga tappa greppet. Resultatet är en prosa som är lika
skarp som den är diffus, där Larsson kombinerar Bachelards
flummighet med sin egen stringens, i ett sökande efter något mer
handfast. Hon gestaltar sökandet med sitt skrivande, och då blir
hennes essä en spännande beskrivning, utan att vilja nå fram till
det slutgiltiga. Det viktiga blir då att pröva olika hypoteser.
Larssons ontologiska
filosofi blir en stafettpinne som Torrkulla tar över i sin betydligt
längre essä: överhuvudtaget speglar sig deras texter i varandra.
Men Torrkulla skriver avsevärt torrare: ”Med beaktande av att
uppmärksamheten allt efter sammanhang uppvisar en växlande mångfald
av särpräglade former, kunde den beskrivas som en sammanhangsbunden
riktadhet eller orientering, vilket innebär att vi inte
urskillningslöst fäster vår uppmärksamhet vid vad som helst i och
omkring oss, men också att hur uppmärksamt och omsorgsfullt vi än
går tillväga, så gör vi det inte ur ett neutralt, utan ur ett mer
eller mindre bestämt perspektiv.”
Meningar som bara
fortsätter på det här sättet är det gott om. Och ja, jag är
medveten om att det är en eftergift åt ett akademiskt skrivsätt
(när jag skrev min litteraturvetenskapsuppsats om Coleridge tyckte
min opponent att jag hade för långa meningar, varav vår lärare
föraktfullt utbrast att jag var bättre som skribent än opponenten
var som läsare).
Torrkullas förkärlek
för det dumma uttrycket ”för att tala med” (”för att tala
med Gadamer, … Lennart Sjögren, … Heidegger, … Rilke”, med
flera) hindrar inte att han trots sin besvärliga stil har mycket
gott att komma med om perceptionen, om hur vi lär oss uppfatta något
som exempelvis snyggt, och hur svårt det är att ta sig därifrån.
Hans avslutande diskussion av Descartes utredning av förundran
förmedlar också många spännande saker, även när tolkningen av
närvaro tangerar mindfulness.
Den mest udda texten
och den som tar sig mest friheter mot essäformen är Babis
Carabeidis avslutande, där han låter Lipimenos berätta om gästabud
med prominenta gäster som Sokrates, Aristofanes, Diotima, och många
många fler. Men att stapla exempel betyder inte automatiskt att det
blir litteratur, och nog kunde det ha sållats bland förklaringarna,
som lägger en tät matta över allt. Att Carabeidis är
psykoterapeut märks också i stilen, för vem skulle annars tala om
”läckage av känslor”.
Den här delen
illustrerar ändå de tidigare mer teoretiska utsagorna, och visar
praktiskt hur det ser ut när man avviker från stigen. Det är en
essä som har drömmens skärpa, och blir då med sina skavanker
bevarade ändå en fin avslutning till denna märkliga bok.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.