I slutet av den här
romanen som delar namn med huvudpersonen ligger han för döden och
den vuxna dottern söker upp honom:
”'Stackars pappa,
du har inte haft det särskilt lätt, eller hur?'
Han tänkte efter
ett ögonblick och sa sedan: 'Nej. Men det har väl varit mitt eget
val.'”
I detta obetydliga
lilla ord ”väl” ligger en hel del av den märkliga
suggestionskraften i berättelsen, ett lojt resignerande som
effektfullt summerar ett liv.
John Williams roman
Stoner gavs ut första gången 1965, som en av amerikanens
fyra romaner. Den blev ingen större succé, till skillnad från den
senare utgivna Augustus som erhöll National Book Award. Men
en nyutgivning för tio år sedan orsakade rätt betydande ringar på
vattnet, och förra årets lansering i serien Vintage Classics gjorde
Stoner något oväntat till en av årets mest omtalade böcker
i England, till viss del beroende av en entusiastisk text av Julian
Barnes. En succé så formidabel att den nu ges ut av Natur &
Kultur i översättning av Rose-Marie Nielsen. Bokens retroaktiva
historia påminner till viss del om framgångssagan för John Kennedy
Tooles Dumskallarnas sammansvärjning, där författaren hann
dö innan boken publicerades, och Williams dog ju för tjugo år
sedan.
William Stoner föds
i slutet av 1800-talet, och hans historia råkar sammanfalla med
några dramatiska scenarion i Amerikas 1900-talshistoria, med första
och andra världskrig och en depression däremellan, och allt vad det
innebär och hur människor påverkas och drabbas. Föräldrarna
förväntar sig att han efter de obligatoriska studierna i lantbruk
ska återvända till deras gård och ägna sig åt bondeliv, men på
universitetet upptäcker Williams filosofi och litteratur, och blir
kvar där, så småningom som lärare. Valet mellan att vara
kroppsarbetare på farmen och leva det intellektuella livet på
universitet: Stoner väljer det senare, och romanen skildrar på sitt
stillsamma vis hans stillsamma liv.
Han får ett slags
vänskap med två kolleger, tills den ena stupar i första
världskriget. Han råkar gifta sig, men äktenskapet blir eländigt,
och de får som sagt en dotter, utan att de för makarna avsevärt
närmare varandra. Romanen följer tydligt två spår: dels det
privata, i äktenskapet, och dels det yrkesmässiga, den avstannande
karriären på universitetet, med fienden manifesterad i den
puckelryggige snyggingen Lomax. Bataljen dem emellan hör till
romanens stora behållningar, speciellt när Lomax favoriserar en ung
man som specialiserar sig på Shelley, men Stoner är stenhårt
inställd på att även den som ägnar sig åt romantikerna ska kunna
något om medeltidens litteratur.
Berättaren håller
sig i bakgrunden, skildrar Stoners liv som en regelrätt biografi,
och det sker helt utan stilistiska åthävor eller finessrika
formuleringar. Det som skapar en ram eller kontur är ju hur Stoner
krigar mot Lomax – ett krig som förs medelst lömska
utfrysningsmetoder, men detta krig återspeglas i äktenskapet.
Stoners hustru Edith är en rejält gåtfull gestalt, som verkar
näras av ett hat till den ömklige mannen.
Givetvis handlar det
till viss del i god anglosaxisk tradition också om universitet, hur
kollegerna och kompisarna Stoner och Gordon Finch ser deras tillvaro
som en skyddad verkstad, befriad från omvärldens stoj och
opålitlighet. Nog går det att se Stoners tillvaro som lärare som
en fristad från den hemska hemsituationen.
Hur märkligt är
det då inte att en roman från 1965 förra året av många utsågs
till årets bok i England, och att den nog har potential att skapa en
del uppmärksamhet även i det Sverige som nästan helt saknar
romaner som utspelar sig i universitetsvärlden. Ja, men jag gissar
att det inte är alltför svårt att dyka ned i ett slumpmässigt
årtal som ligger relativt långt bak i tiden och plocka fram några
godbitar därifrån.
Det speciella med
just denna klenod är väl hur berörande historien om Stoner är:
att berättelsen om hans liv är en sådan bladvändare, när den
summerar vad ett liv är, på sitt lojt resignerande sätt. Nä, det
var väl inte mycket till liv ändå, men desto mer mycket till
roman, får man konstatera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.