När Little Steven
till det amerikanska presidentvalet 1984 skrev låten ”Vote” för
att förhindra den sittande presidenten Ronald Reagans omval var han
angelägen att publiken inte skulle missförstå budskapet: ”It's
time to vote / Vote that mutha out”. Politisk dikt ska tydligen ha
en tydlig agenda för att slå an även hos svenska poesiläsare. På
något annat sätt kan jag inte förklara framgången hos Jenny
Wranbgorg. Hennes förra bok Kallskänken sålde 5000
exemplar, och hittade fram till ovana läsare som dåvarande
vänsterpartiets ledare Lars Ohly.
Det rörde sig då
om enkel onyanserad plakatpoesi. Nu utkommer en andra bok, Vad ska
vi göra med varandra, där det politiska tilltalet är intakt.
Samtidigt breddas innehållet, där titeln ges en dubbel betydelse;
det handlar om det liv som vi lever i samhället likväl som det liv
vi lever i en relation med en annan individ. Grupp- såväl som
inidividnivå: kan det bli mer politiskt?
Wrangborg går ut
hårt med dubbla motton, från Nina Björk och Ursula K. Le Guin, men
samlingen är sedan helt renons på referenser. Hon lackar ur på blå
politik, skriver om Sverige på ett sätt som för tanken till Kents
sångtexter (att de på sin nya skiva också tar upp ämnet ”svart
snö” är nog mer än en tillfällighet). Men perspektivet går
från det inhemska till Gazaremsan, till utrikespolitiken och läget
i Europa. Det finns utrymme för en hel del cynism, en uppgivenhet
inför tillståndet i världen. Om det var mer furiöst i debutboken
är det här mer av eftertankens kranka blekhet. Smarta bomber kallas
”korkade”, vilket är en politisk analys av samma dignitet som
Lena Philipssons åsikt att krig var ”onödigt”.
Hon bryter rätt
ofta mot poesins första budord: du skall icke vara för tydlig. Men
att sitta här och vara kritisk är ju ett dödsdömt lönlöst
projekt: det här gillas av den som vill ha och längtar efter och
kräver tydligheten. Det här fungerar uppenbarligen, ungefär som
Bob Hansson fungerade i slutet av 90-talet, men den som gräver fram
någon av hans böcker därifrån får nog svårt att läsa dikterna
däri utan att tydlighetens utropstecken ställer sig i vägen.
Likadant med denna så gott som interpunktionsbefriade bok
(semikolonet förekommer dock, oklart varför).
Nu låter jag
gnällig, och det är lite missvisande: nog tycker jag att de kortare
dikterna visar en helt annan potential än de för många för
ofokuserade för långa politiska litaniorna, med eller utan
domedagsbasun som ackompanjemang. I kärleksdikterna är känslan mer
övertygande: ”Längs Götgatan / över broarna […] / la du
handen / mot min överarm / genom vinterkläder och / all sparad
tystnad / hörde jag viskningen / om en plats i dig / jag ännu inte
/ nått fram till”.
I kärleksdikterna
rör sig Wrangborg ut och in mellan olika identiteter, blir bland
annat en självmördad nittonåring. Det är ett spännande tilltag,
som hon gärna får utveckla – men hon riskerar förstås att bli
av med två tredjedelar av sina läsare om hon gör slut med
politiken.
Att Wrangborg,
tillsammans med möjligen Bruno K. Öijer, Göran Greider och Mohamed
Omar, tillhör de mest lästa svenska poeterna just nu hindrar henne
inte från att på twitter kalla sig ”fattig poet” och tigga
efter husrum för att få skriva i lugn och ro i en stuga ute på
landet. I den här boken skriver hon om Stockholm som ”staden som
jag så gärna vill tycka om / men som gör det så lätt för mig
att / vilja flytta härifrån”. Jag vet hur sådant kan lösas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.