Precis som det är
maj just nu, precis som alltid: skolavslutning, och varje år en
årskull som ska avsluta den mer eller mindre obligatoriska
skolgången, sista terminen på gymnasiet, den kryptiska blandningen
mellan rädsla och frihet. Jag följer det på avstånd varje år,
alltid med samma förundran, samma blandning av inlevelse och
distans.
Så oerhört precist
infångat i Martin Tistedts märkliga lilla roman Vår
(Vertigo), om denna sårbara tid. Där Maja ska avsluta gymnasiet,
och på en fest träffar en kille hon blir kär i. David, som ömsom
kallas varulv och ömsom svartalf, en Pan med ”sataniskt
gnistrande” ögon. Fast ”Maja och David” är mest ett anagram
för ”Eva och Adam”, och den värld som skildras är ett Eden
innan det hunnit gå förlorat, den där skälvande stunden innan det
är för sent. De incestuösa antydningarna ska inte heller
undgå upptäckt!
Och så oerhört
svårt att ge rättvisa åt hur det är att läsa denna tunna roman
som ändå är så tjockt insmetad med bildspråk och drypande
liknelser, med fler klibbiga metaforer än Socialstyrelsen
rekommenderar. Denna gulliga lilla bok med ett omslag som indikerar
både något tidlöst och tidsbundet, som om 40-talets
blomsterestetik korsats med barockens vanitasbilder.
Ordet ”tonåren”
är en eufemism över livets djävligaste och mest melodramatiskt
överspända period. Det är, som sig bör i en bok som utger sig
handla om tonårstiden, fullt av hisnande kombinationer i Tistedts
roman, i ett språk som sväller ut och är – för att uttrycka sig
milt – för mycket, innehåller själva essensen men har glömt det
som späder ut. Ibland mer dränkt än stänkt. Med alla dessa möten
mellan det vackra och det våldsamma, det oskuldsfulla och det
erfarna, mellan det liv som Maja längtar efter och den död som
hotar – gestaltat även i den döende mormorn.
Fiktionen har sina
knep för att driva fram det sanna, eller varför inte säga det
hyper-sanna. Att läsa Tistedts prosa är som att pröva ut en ny
sorts skarpare optik, att för första gången se saker på riktigt.
Där tillvarons alla skavanker blir manifesta. Som i Majas udda
beteende, att hon tillåts vara både helt vanlig och ändå djupt
originell.
Och Maja är en
bedårande trovärdig protagonist, som växlar mellan det godtrogna
och det skeptiska, som alla tonåringar. Likaså växlar Tistedts
stil mellan det snitsigt snillrika – ”Naturens ekorrhjul spinner
hetsigt sina trådar av befruktning och undergång: på dessa trådar
är jag bara en liten knut av kärlekslängtans drift” – och det
beräknat bombastiska – ”Himlen är blå som munskölj, isen
strålar som sönderfallande radioaktivt avfall”. När det blir som
värst är det som att tvångslyssna på Kent, men när det är som
bäst är det som att bevittna ett möte mellan William Blake och
Karin Boye.
Den bävan som Maja
lever i är suveränt skildrad av Tistedt, med eller utan den
påfallande stilen, som ändå måste sägas vara i bästa mening
livaktig. Och Maja lever verkligen mitt i den jobbiga dramatiken, där
det störtlöjliga alltid lever i intim samvaro med det
gravallvarliga. Och med ständiga vattenreferenser, där Maja badar
med både sin lillebror och killen hon är förälskad i, och hur den
incestuösa laddningen är en latent närvaro. Hon är som kvinnan i
Botticellis ”Venus födelse”.
Men, som sagt, så
svårt att säga hur det känns att läsa: att kastas så våldsamt
mellan dessa skräckpastorala upplevelser, med ominösa hintar om
annalkande katastrof. Du blir inte riktigt varse vad du håller på
att läsa, förrän det är för sent. Det är väl ändå ett av de
mest påfallande kännetecknen på riktigt bra litteratur, att du
inte kan lita på den. Jag läser den med ungefär samma känsla som
jag ser Polanskis Bitter Moon: att det är både utsökt och
vrickat.
Genialt! Tusen tack för din blogg!
SvaraRaderaTack själv, det var så lite.
SvaraRadera