Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

7 juni 2012

PS om Alien


Länge levde jag i villfarelsen att Stig Larsson hade sågat Alien – den åttonde passageraren, i filmtidskriften Chaplin. När jag nu hittar numret (6 1979) ser jag till min förtrytelse att han tvärtom är ganska uppskattande.

Science fiction och skräck är annars två filmgenrer Larsson annars aldrig talat sig varm för. Här skriver han:
”Den bara bygger upp den här känslan av skräck, som den håller fast längre än skräckfilmer brukar och även med en intensitet som är ovanlig.
   Man upplever en känslokick, då man ser en sådan här film. Man går ut en smula förstenad, ungefär som om man åkt bergochdalbana.
   En ny tendens inom amerikansk film är att producera just denna överhettade känslointensitet.”

Sedan jämför han den med The Deer Hunter, och raljerar om att han kanske helst vill ”skriva ner den, ge den en dödskalle eller arrangera en bojkottaktion.” Men menar också att den svenska filmen inte riktigt kan konkurrera, och inte heller ska försöka överta dess estetik.

Hur togs då Alien emot av svenska kritiker? Chaplin hade på den tiden en informativ kritikerlista, där jag ser att den har fem filmer före sig på den numrerade rangordningen. Det är inte vilka filmer som helst, utan bland andra Schlöndorffs Blecktrumman, Tarkovskijs Spegeln, Coppolas Apocalypse, Herzogs Woyzeck: alla dessa filmer hade alltså svensk premiär under oktober-november 1979!

Alien fick 3,5 i snitt på den sjugradiga skalan. Den enda som var avvisande är Svenska Dagbladet, som gav den 1. Tre kritiker gav den 5.

1 kommentar:

  1. Fantastiskt intressant läsning! Tack så mycket för den fina återblicken, filmen i fråga har gett mig mycket av allt möjligt kan säga. Det är för mig den bästa av de värsta filmerna och det finns inget dåligt att tolka i det.

    Lev länge och väl. C.B.

    SvaraRadera