Även om jag helst
undviker begreppet ”favoritförfattare” är Flannery O'Connor en
författare som jag läser med extremt stor behållning; en
författare som jag ständigt återkommer till, fortsätter att bråka
med. För hon är en störig författare, som man inte riktigt blir
klok på, samtidigt som hon ofta är inne på spår och tankebanor
som känns sundare än så mycket annat.
Om den här
sydstatsklenoden har Brad Gooch skrivit en biografi: Flannery. A
Life of Flannery O'Connor, som kom häromåret. Att det är den
första rejäla biografin kan förvåna, då hennes status i
åtminstone Amerika är ganska oantastlig. Hennes noveller fungerar
ofta som exempel för litterär analys i skolorna.
Hon är en katolsk
gåta – lika mycket helgon som häxa. Hon dog endast 39 år gammal
i sjukdomen Lupus, som hon drog på sig som 26-åring, och därför
vilar berömmelsen stadigt på en ganska sparsmakad produktion –
två romaner (debuten utgiven strax efter sjukdomsbeskedet) och ett
knippe noveller, där goda högtidsstunder väntar den som gärna tar
sig an det magstarka. Hon främjar en särskild sorts humor, som man
nog får beteckna som att skratta förtvivlan rätt i ansiktet.
Samtidigt väljer hon ofta våldet som utväg för sina karaktärer,
visar att människor tidigt svär trohetseder till våldsamma
gärningar, och att dessa eder är svåra att bryta.
Hon kom från –
som det heter – enkla förhållanden på den amerikanska
landsbygden, en miljö hon förblev lojal till under hela sin korta
karriär. Modern Regina hade femton syskon, och efter en någorlunda
paradisisk uppväxt inleddes svårigheterna först när fadern
diagnosticerades med samma sjukdom som skulle döda dottern. Därav
en kämpig tillvaro på kryckor, boende med sin fientliga mor som mer
eller mindre motarbetade hennes litterära strävan – en långt
ifrån subtil form av hämnd finns i de många mördade mödrarna i
novellerna.
Som skolelev var
Flannery notoriskt dålig i matematik: hon stavade också illa, en
ovana hon tog med sig upp i vuxen ålder, vilket vi som har läst
hennes okorrigerade brev i volymen The Habit of Being kan
konstatera – liksom att hon var en totalt osentimental människa,
som inte drog sig för att kalla saker vid sina rätta namn (om än
felstavade, då!). Den dåliga stavningen förhindrade inte att hon
debuterade som författare redan som tioåring, i häftet ”My
Relatives” som trycktes i 7 exemplar. Inte heller att hon som
tonåring blev lärarnas gunstling – åtminstone oftast.
Som barn hamrades
religionen in medelst utantillärning, och hon behöll en ambivalent
hållning – djupt troende, men kanske lika djupt skeptisk till
religionens möjlighet att åstadkomma något för människorna. Till
en av Brad Goochs förtjänster med den här boken hör att han visar
hur hon var mycket mer insatt i teologi och religionsvetenskap än
andra velat göra gällande – man har betonat att hon var något
slags Southern Freak som inte riktigt hade koll på vad hon sysslade
med när hon skrev, men hon var mycket mer beläst än man tidigare
påstått, och förde ständigt religiösa diskussioner, med sig
själv och med ett antal vänner och brevkorrespondenter.
Bland annat läste
hon – föga förvånande – Edgar Allan Poe, redan som barn, och
refererade till honom som den ”humoristiske” Poe (en av de tidiga
samlingarna hon läste hade just den titeln, ”The Humorous Tales of
Poe”). Däremot hade hon svårt för Emily Dickinson – för att
ta ett exempel; hon var ganska kategorisk i sina uttalanden, som när
hon kallar Carson McCullers usel, eller när hon säger att Harper
Lees roman To Kill a Mockingbird är en ”lysande barnbok”,
och därför önskar man att hon hade ägnat sig mer åt
litteraturkritik – nu finns några av hennes uppsatser publicerade
i boken Mystery and Manners, och det är löftesrikt att läsa,
där hon också har flera vettiga saker att säga generellt om
litterärt skapande. Givetvis läste hon Faulker – man kan med fog
säga att hon marinerades i Faulkner, som aspirerande
sydstatsförfattare, och det är spännande att se hur hon lyckas
skaka av sig den influensen när hon framträder med sina egna verk,
som på något sätt överskrider och fördjupar tematiken från
Faulkner, utan att låna ett uns av hans stil.
För det speciella
med O'Connor, som Gooch också noggrant visar med sin bok, är att
hon var lika alldaglig som hon var excentrisk. Som tonåring blev hon
populär som satirtecknare, en färdighet hon tog med sig som
prosaförfattare, där hon har åstadkommit några obetalbart roliga
personporträtt – Enoch Emery i romanen Blodsbunden (Wise
Blood) är en enastående karaktär, dråplig och helt
oförglömlig. Här får vi veta att det var under ett besök i New
York då hon gick på bio som hon inspirerades till Enochs möte med
den utklädda apan. O’Connor kunde också beskriva smaken av
selleri som att ”suga varmvatten från en disktrasa”.
Även om hon inte
var en typiskt litterär författare, var hon alltså medveten om vad
hon gjorde. Det finns en direkthet i hennes tilltal, som jag
uppfattar som något helt unikt, liksom den resoluta och villkorslösa
humor som så ofta ges utrymme. När debutromanen utkom i England
beskrev TLS hennes stil som ”intense, erratic and strange”. Själv
skulle hon beskriva stilen i sin nästa roman The Violent Bear It
Away (Och stormen för oss vidare) som ”grey,
bruised-black, and fire-colored”.
En av gåtorna i
Flannery O'Connors liv var länge vem den mystiske adressaten ”A”
är, som mottog åtskilliga brev där författaren diskuterade både
religiösa och estetiska frågor. Bakom den anonymiserade bokstaven
dolde sig Betty Hester, en ung kvinna som förälskade sig i
författaren, men också i människan, något som inte hotade deras
vänskap.
Flannery O'Connor
var en excentrisk författare, men Brad Gooch har skrivit en tämligen
normal biografi. Han betonar väsentliga aspekter hos författaren,
bland annat hennes skarpa blick för realism, trots att hon kunde
instämma i Lord Byrons motto: ”If fools are my theme, let satire
be my song”. Satiren var verkligen O'Connors kännetecken, men hon
använder böckerna för att diskutera samhällsproblem. Människor
vid sidan av det normativa är hennes mest angelägna ärende, en
tematik som snarare förstärks av de utgivna böckernas kluvna
mottagande, som pendlar mellan förbehållslöst hyllande och direkt
avvisande – hon är helt klart en författare som skriver om starka
känslor, och väcker motsvarande starka känslor hos läsaren.
Bara några månader
efter att ha diagnosticerats med sjukdomen lupus skriver hon sin
kanske mest fulländade novell, den våldsamma ”A Good Man Is Hard
to Find” (”Hyggligt folk hittar man sällan”), om den
missanpassade som utplånar en familj på söndagsutflykt. En våldsam
blick på sin omvärld fanns dock tidigare hos O'Connor. Georgia hade
då, i början av 50-talet, en mordstatistik som var nästan fem
gånger högre än i resten av landet.
Om hon fick ett
delvis blandat mottagande, hade hon rätt många tillskyndare,
däribland en ung Joan Didion, som såg storheten i hennes
apokalyptiska andra roman Och stormen för oss vidare. Hennes
rykte som en av USAs främsta novellförfattare lär nog inte vara
hotat, och en bok av det här slaget kan göra innehållet en gnutta
mer tillgängligt, för den som skräms av styrkan i hennes
obetingade visioner – vi andra kan fortsätta lapa i oss hennes
visserligen konstiga budskap under misstanken att vi ändå
konfronterar något som inte innehåller några konstigheter alls.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.