Man
skulle lätt kunna förledas tro att det fotbolls-EM som inleddes
igår är av yttersta vikt, att döma av rapporteringen. Virginia
Woolfs Ett eget rum behandlar just detta: hur kvinnor har begått
misstaget att förstora män, att överskatta deras insatser och
uppvärdera traditionellt manliga intresseområden, som krig och
idrott.
Nog
behövs det en röst som så här självklart och med så distinkt
självkänsla påpekar sanningar om existensen, hur besk den
sanningen än kan upplevas.
Ett
eget rum. Det är ett uttryck som har blivit ett begrepp, kanske
något av en kliché. För att inte tala om feminism: ”f-ordet”,
som blivit laddat med sådan negativ energi att det inte längre är
en önskvärd egenskap. Åtminstone tycker många tonåringar av båda
könen nu att även om de vill se jämlikhet och rättvisa mellan
könen vill de helst inte inte kalla sig själv för ”feminist”.
Det
är bilden av en rabiat manshatare som implicit ställer sig i vägen,
tror jag. Jag vet inte vad som är värst heller, att hata män eller
att låta bli att raka armhålorna, eller vilken fördom som nu
gäller. Feminismen är ett begrepp i behov av en smart PR-konsult,
kort sagt.
När
böckers aktualitet diskuteras handlar det ofta om dess allmängiltiga
tankar, om i vilken mån dess bärande idéer är universella.
Åtminstone används den förklaringen ofta när stora klassikers
livskraft ska motiveras. Min definition av en klassiker är att det
är en bok vi inte är helt färdiga med, att det går att fortsätta
diskutera dess innehåll. Det kan vara stridbara tankar, jobbiga
tankar, sådant som sätter fingret på de ömma punkterna, som vi
inte gärna vill konfrontera.
Förtjänar
Virginia Woolfs essä Ett eget rum denna klassikerstatus?
Förlaget ellerströms tycker onekligen det, då de ger ut en ny
översättning av Elisabeth Mansén, och då kan man fråga sig vem
som ska läsa boken den här gången.
Kanske
män, föreslår jag då. Att kalla den ”kvinnobok” är att
förminska den. Inte bara kvinnor behöver det ekonomiska oberoende
och den avskildhet som finns avbildad i titeln. Det är ju också en
av de mest intelligenta böcker som har skrivits under hela
1900-talet, och då är det ett misstag om man själv vill kalla sig
intelligent, att undvika den.
Framför
allt förespråkar Woolf en insikt på djupare plan, i enträgna
försök att få män och kvinnor att närma sig varandra – ett
givet steg skulle då vara att mannen blev mer öppen för det som på
Nobelprisspråk kallas ”den kvinnliga erfarenheten” (Doris
Lessings motivering 2007).
Liksom
Mary Wollstonecraft artikulerade i feminismens urtext Till försvar
för kvinnans rättigheter (1792), strävar Woolf efter just
mindre kamp och mer förståelse. Båda vill se mer av kvinnor som
arbetar för
kvinnor och mindre mot
män. Woolf uttrycker sig kategoriskt: ”det är naturligt för
könen att samarbeta.”
Behövs
alltså en bok som diskuterar kvinnors situation, och behövs den
2012? Tja, vi kan tänka på den nyligen avslutade filmfestivalen i
Cannes, där samtliga tjugotvå tävlande filmer regisserades av män,
eller den partiledardebatt som sändes i svt för bara en månad
sedan, där sju av åtta partiledare bar slips och kostym. Eller den
löneskillnad till kvinnors nackdel på tvåsiffriga procenttal vi
alla känner till, men inte gör något åt.
Så
– ja, det här är definitivt en bok att läsa, att inspireras av,
oavsett om du är kvinna eller man; hellre än att gå den förbi i
tron att den är skriven i hat eller vrede, läs den förbehållslöst
och tillåt dig att bli upprymd och positiv i en tilltro till alla
människors förmåga att förändras till det bättre. Med detta
sagt tror jag dock att män, som gärna hamnar i pole
position i samhället,
har mest att lära av dess innehåll.
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 8/6 2012)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.