Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

31 juli 2011

Skyttehjärnsjournalistik

En gång begick jag misstaget att svara ärligt när någon frågade mig vad jag tyckte om Jan Guillou, men min advokat råder mig att inte upprepa det. Dessutom hatar jag honom inte längre, tycker mer synd om honom: en homofob som får en dotter som är lesbisk … någon stjäl hans medaljer och vin … ingen förutom Jens Liljestrand bryr sig ett jota om hans böcker … Nä, då tycker jag mer illa om Göran Skytte, hans gamla vapendragare, inte minst efter den krönika han skrev i dagens Svd. På senare tid har många så kallade kulturmänniskor uttalat sig om rut-tjänster, att de anlitar en städerska i sina hem, med diverse undanflykter och krumbuktande ursäkter. Men ingen går så långt som Skytte, som tar på sig den avlagda kolonisatörens vita hjälm när han berättar om sin kompis Qudsia, eller Banu, som han kallar henne, för att visa att han minsann är kompis med henne, och visar i sin krönika vilken stor tjänst han gör henne, när han - den store Göran Skytte! - ger henne arbete, så att hennes man blir mindre stressad. Han behöver städhjälp för att ha tid att arbeta (han arbetar "alltid"), vilket är en både klen och korkad ursäkt. Det finns empiriska studier som visar att den som arbetar för ihärdigt behöver frigörande stunder lite då och då, speciellt vid så kallat intellektuellt arbete: gå och skala lite potatis, dammsuga, hänga upp tvätt … Det var inte vid skrivbordet Arkimedes kom på sin princip, det var i badkaret. Göran Skytte behöver städhjälp för att få tid att skriva sina krönikor: tillåt mig flina elakt åt detta, för hans krönika är det skitigaste jag läst på länge. Och vad då, att han inte har tid att städa, om han har tid att prata så här mycket med henne, Quidsia ("eller Banu som jag säger"), 29 år gammal ... Låt gå för att Göran Skytte har städhjälp: men varför måste han be om ursäkt för det? Måste han skriva om det? Ge fan i att berätta om det! Jag fattar nog varför han gör det: han mår illa, för innerst inne är han RÖD. Spelar ingen roll hur mycket han försöker att vara blå: han är röd.

9 kommentarer:

  1. Nog skulle den mannen behöva hjälp med att städa opp i sina uppblåsta texter, och många stavelser skulle inte återstå efter den städhjälp som vore av nöden om avsikten vore att skrapa fram ett enda ord av vikt. Arbete är ett alltför vackert ord för den sortens alfabetsmissbruk, nyttig idioti och grötmyndig ideologiframställning. Blått eller rött - dumheten genomsyrar hela degigheten. Tacka vet jag grönsåpa.

    SvaraRadera
  2. Ja, på vilken urbota enfaldig fråga är Göran Skytte svaret?

    SvaraRadera
  3. Jan Guillou kan man åtminstone skratta lite åt (med ibland också faktiskt) men Skytte gör inte mycket för att inte endast framstå som rakt igenom osympatisk och uppblåst. Av nyfikenhet läste jag hans bok "Omvänd" för två år sedan och den var faktiskt ganska bra - trots att jag inte delar eller känner behov av att dela hans livserfarenheter överhuvudtaget, men det uppblåsta fanns så klart där också. Ja: oj vad det fanns där.

    Göran Gabrielsson gör förövrigt en ganska bra imitation av Guillou, som inte verkar tycka att det är så träffsäkert: http://youtu.be/C0pX-6u8Rp0?t=4m20s

    SvaraRadera
  4. Mm, Guillou verkar alltid så tråkig, har aldrig sett någon lika tråkig (och då har jag ändå sett Henning Mankell!) ...

    SvaraRadera
  5. Jag läste också Skyttes bekännelsebok Omvänd. Han tolkar Bibeln bokstavligt, använder boken som en snuttefilt (eller som ersättning för whisky) när livet blir besvärligt på ensamma hotellrum. Hans ego står liksom i vägen för en djupare självinsikt. Jag tror inte att han är röd eller blå. Han verkar mest intresserad av att positionera sig mot dem han inte förmår begripa eller bemöta intellektuellt.
    Satirbloggen Badlands Hyena skriver apropå ledaren i SvD, att om man vill veta vad Skytte anser vara "Bra för alla" (RUT-avdrag, låga skatter, färre feminister m m) ska man fråga sig vad som är bra för Göran Skytte.

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset om Badlands Hyena! Ja, men varför får en sådan som Skytte hållas?
    Det jag inte gillar med honom, och Guillou, för den delen, är den där arrogansen, det där högdragna, som ändå inte bottnar i något, inte ens i rudimentär allmänbildning. Guillou var med i På spåret, var pinsamt dålig. Det kunde jag väl fördra, vore det inte för att hans uppsyn alltid säger att han VET. Vet vad då?

    SvaraRadera
  7. Du är orättvis mot Guillou! Han har åldrats och fått självdistans. Jag har hört honom bjuda på rätt sköna analyser av sitt eget hävdelsebehov, sin fysik och sitt förhållande till kvinnor. Att han var en skicklig journalist kan ingen ta ifrån honom och att höra honom tala om Joyce Carol Oates är inte tråkigt.

    SvaraRadera
  8. Homobob? En ny gren i vinter-OS måntro?

    SvaraRadera
  9. ja, jag är kanske orättvis mot JG. Han kanske är annorlunda nu; mina reflektioner grundar sig i kanske 90-talet.
    Homobob! Vilken djävla freudiansk felskrivning!

    SvaraRadera