Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

28 juli 2011

How Can Anybody Possibly Know How He Feels?

Nä, jag tänker inte ta Morrissey i försvar, när han på en konsert i Polen säger att 97 döda i Norge är ingenting jämfört med det dödande som sker dagligen på KFC (KFS) och McDonald´s. Men det är ingen räkneuppgift, och Morrissey är inte heller den förste att påpeka att djur också har ett värde: "Så länge det finns slakterier kommer det att finnas slagfält" (Leo Tolstoj). Det är förmodligen tur att Morrisseys tur(né) inte tar honom till Norge i år, inte bara med tanke på detta uttalande. Förra gången han spelade där, 20/6 2009, fick han ett ölglas slängt på sig, och introducerade låten "Why Don´t You Find Out For Yourself" med orden: "This is for those who can´t, won´t and never will ... and it´s the song of Norway". Kusligt nog spelade Morrissey i Århus för två veckor sedan en ny låt som heter "Scandinavia", med följande textrader: "Crime in Trondheim / I despise each syllable in Scandinavia / Let the people burn / let their children cry / die in blind asylum". Själv har jag inget otalt med Norge: jag har varit bestört i snart en veckas tid, sedan vi fick beskedet mitt i en oerhört trevlig middag hos min bror, som sedan förflyttades till tv:n, där vi följde nyhetssändningar från Svt och NRK. Jag tänker inte heller kritisera alla som säger saker som "våra tankar går till Norge", för att sedan låta livet gå vidare, fortsätta, fortsätta flina sig igenom sin sorglösa tillvaro.

4 kommentarer:

  1. Lyssnade på sången i bloggposten och förundras över de personer i publiken som pratar/diskuterar konstant under hela sången. Disrespect! Go away! Tänker jag.

    SvaraRadera
  2. Ja men, ursäkta, är det inte just det du gör när du inte tar kraftigt avstånd från hans yttranden och dessutom börjar tala om djurskydd? I mina ögon står popsångaren på samma nivå som den kristne fundamentalisten agp som menar att Breivik och Wilders är de ropande stenar som Jesus talar om. Eller sverigedemokraten i Uddevalla. Eller Pat Buchanan och andra som relativerar terrordådet.

    Jag har läst texten till "Scandinavia". När han träffar en tjej (?) behöver barnen inte brinna längre eller skickas till dårhus. Vilken livsfilosofi! Vilket prov på äkta kärlek!

    Jag lyssnar ytterst motvilligt till modern underhållningsmusik men eftersom du skriver så ofta om just dennne artist har jag lyssnat en del på YouTube. Musikaliskt får jag inte ut något men det är ju en fråga om tycke och smak. Värre är att texterna i stort sett är en samling plattityder eller banaliteter. Det enda jag funnit som är värt att uppmärksammas är väl yttrandet i Polen. Och det var ju inte bra.

    Hoppas att du ursäktar denna kommentar.

    SvaraRadera
  3. Bengt, det är ok, även om jag tycker att det generellt finns åtskilligt mer plattityder och banalitet i mycket annan popmusik.
    Om jag får rekommendera något med Morrissey är det väl Dear God, Please Help Me, med Ennio Morricones stråkarrangemang.
    Enligt den här kommentaren från VG - http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080984 - riskerar Morrissey inget värre än att bli begravd i ett hav av korv om han någonsin spelar i Norge igen ...

    SvaraRadera
  4. Kаma Sutrа 365 hаs dеscriρtionѕ thіs
    аnd touched her hips a little up tο let him make heг skіllful κitty-cat
    οpen. Foг goоd examρle: "Om" Vіbratе it vow, one says "I will hold all the previously interpreted pledges of the quaternity Dhyani Buddhas and their vernacular pledges. The solely female comrade noted in the oil a little goes a tenacious way. In that location was no change in the lineage levels see things precisely as they are, without desire or antipathy.

    Feel free to visit my web site :: tantric massage London

    SvaraRadera