Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

17 juli 2011

Boktjuvar

Man skulle kunna tro att Tjuvens dagbok av Genet är den mest stulna boken, men enligt amerikanska källor är det fem andra författare som är populära att stjäla:
1. Vad som helst av Charles Bukowski (på sätt och vis begripligt: att betala pengar för dem vore otänkbart).
2. Vad som helst av William Burroughs (rätt åt honom).
3. On the Road av Jack Kerouac (den finns väl på svenska - jag har glömt vad den heter, bara att den är totalt oläslig, så jag begriper inte vad de skulle ha den till, tjuvarna).
4. New York-trilogin av Paul Auster (behöver väl inte stjälas, utan är väl rätt prisvärd).
5. Vad som helst av Martin Amis (liksom Burroughs uppmuntrar han till ett slags laglöst beteende, så det är väl lika rätt åt honom).

Själv har jag stulit besvärande få böcker, måste jag erkänna (förlåt). Jag stal några böcker av stadsbiblioteket i Umeå när jag jobbade där, men jag lämnade tillbaka dem när jag flyttade söderut. Jag stal en diktsamling av Aase Berg (på hennes egen uppmaning!) en gång, men annars är väl det närmaste att jag ryckte en diktsamling av Stig Larsson ur händerna på en äldre farbror (i Umeå): det var det enda exemplaret, och jag tyckte inte att han förtjänade den lika mycket som jag - - -

2 kommentarer:

  1. Björn, när jag var mycket ung stal jag en bok. Jag skulle kunna berätta vem som höll vakt vid två olika sidor av bokavdelningen på NK i Malmö men det är ju meningslöst så här lång tid efteråt. Men det var iaf den här boken:
    Steal This Book av Abbie Hoffman. Samtidigt tog vi med oss en av Svarta Panter-ledarnas bok, det var inte Angela Davies men jag tror att det möjligen var Huey P. Newtons, vars titel jag inte minns.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Steal_This_Book

    SvaraRadera
  2. Jo, den boken nämndes i artikeln. Fast generellt är väl böcker sällan så dyra att man behöver stjäla dem?

    SvaraRadera