Finns någon i
trädet, är sannolikheten stor att han är klätterbaron och vistas
i en roman av Italo Calvino. I Martin Luuks träd är det däremot
ensamt, att döma av titeln på hans bok som Modernista ger ut: Ingen
jag vet är i mitt träd. Luuk torde vara besläktad med den mer
kände Kristian, och med erfarenheter från Killing-gänget gör han
nu debut i bokform, med fyra monologer.
Boken är rysligt
tunn, innehåller 41 sidor text. Det gör att varje sida kostar strax
under tre kronor att läsa: om samma taxa tillämpats på exempelvis
Roberto Bolaños roman 2666
skulle den ha kostat mer än 2666 kronor att köpa.
Så bra är ingen
bok, kanske du invänder – och Luuks lilla skrift är förstås
långt ifrån värd sina tre kronor. Det ligger i tiden att blotta
sig, visa sin svaghet. I bästa fall kan sägas att han utforskar
ärligheten som koncept, och landar i kändisens gamla vanliga
neurotiska självförakt. Så går det för den som lever för
applåderna, skulle en psykologisk läsart förnumstigt inflika, att
den som söker bekräftelse bara når tomheten. Då kan man väl
skriva om tomheten, resonerar Luuk, och få applåder igen? Mm,
kanske det, men inte från mitt håll.
Jag vill inte
ifrågasätta att det som skildras här har betytt någonting för
Luuk. För mig betyder det inte ett iota. Det är några planlösa
betraktelser kring den stockholmska hi-hi-hierarkin, lite tjena jag
använder droger men gör det på det fräscha sättet, lite så där
på distans. Det som har fastnat i skrift blir bara okunnigt,
ocharmigt, osmakligt, i fyra texter med pretentiösa och samtidigt
intetsägande titlar. Det är varken roligt eller gripande, eller på
något sätt intressant. Eller bra.
Det som var bra med
Killing-gänget var att deras humor inte sökte efter de enkla
poängerna, att man behövde invänta de lättplockade skratten:
snarare handlade det om att riva i ett obehag. I en av de fyra
texterna här tänker sig Luuk in i en mördares psyke, och river ned
gränsen mellan verkligheten och det påhittade, när det handlar om
att ha mördat någon som heter Alexandra. Det är inget lätt jobb
att skriva mördarens tankar, och det är inte Dostojevkij-klass på
texten här. Men jag blir mer och mer fundersam på hur de uttalade
”killing” egentligen, i den där saligt insomnade gruppen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.