Vi ska akta oss för
att demonisera Vladimir Putin. Kanske. Nog för att det som pågår i
Ryssland är uppseendeväckande. Men innan vi skyndar oss att oja oss
över de arma ryssarnas armod, ska vi begrunda om vi i väst är
fria(re).
På bokmässan kan
köpas Nadezjda Tolokonnikovas Slutplädering, utgiven av
Norstedts, i Johan Öbergs översättning. Förläggaren Håkan
Bravinger tackar tryckeriet och översättaren, som har arbetat
gratis. Intäkterna går oavkortat till Tolokonnikova: som bekant
sitter hon fängslad efter Pussy Riots punkbön i en kyrka i Moskva i
våras.
Det är ett vackert
försvarstal för rätten att göra motstånd, som är något annat
än skyldigheten att häda. Boken är en välskriven pamflett som
lägger sig i en stolt tradition, så därför är det inte enbart
ett tecken på storhetsvansinne här Tolokonnikova jämför sig med
en lång räcka av dissidenter som Solzenitsyn och oberiuterna
(Daniil Charms och Aleksandr Vredenskij), men även Dostojevskij och
längre bakåt till Sokrates, för att inte tala om Kristus, också
en bångstyrig upprorsmakare.
Det är inte så
lite fräckt, men det modet är också välgörande, och borde vara
en inspiration för oss i väst, som betraktat rättegången i
Ryssland som ett övergrepp. Själv kallar sig Tolokonnikova och
hennes medfångar i Pussy Riot för fria: det är åklagarsidan
som är fängslade. De har vunnit en större seger: ja, men det är i
så fall ett smått cyniskt resonemang, då det kräver enskilda
offer. Däremot kan jag ställa upp på att hylla deras viktiga
insats som murbräckor, att det krävs vägvisare för en sanning av
ett annat slag än det som för tillfället har tolkningsföreträdet.
Som om vi skulle gå
fria från en sådan anklagelse! Vi som är fängslade i mer subtilt
snärjda nät, ett kapialistiskt slaveri som vi tackat ja till. Vi är
slavar under andra lagar, och den här boken visar kapitalismens
ohyggliga baksida. Även om texten inte är överdrivet teoretisk
(det är en rätt punkig text överlag) kan den sägas illustrera
Bakhtins idé om karnevalens förlösande funktion, då det fanns en
fristad för subversiva åsikter. I bästa fall blir då den här
slutpläderingen en trojansk häst som infiltrerar tankarna hos
makthavarna – inte i det korta perspektivet, eftersom här finns
prestige att förlora och ansikten att tappa, men även gamla
patriarkers gamla åsikter nöts bort när de efterträds.
Mycket skickligt sås
de goda idéerna, när Tolikonniva utan att direkt citera Bibeln ändå
lyckas smyga in kristendomens värderingar i en rättegång som
handlade om blasfemi. Hon hade kunnat citera orden ur Paulus brev
till Timotheos: ” Kämpa trons goda kamp, sök att vinna det eviga
livet, vartill du har blivit kallad, du som ock inför många vittnen
har avlagt den goda bekännelsen.”
Motstånd är en
vacker handling, och jag tycker att Tolikonnikovas text innehåller
vackra insikter som bara kommer till den med förmåga att vila i
stunden, till den som – om än till ett alltför högt pris –
placerar sig utanför det hysteriska samhället: ”Människan är en
varelse som alltid kommer att begå misstag, hon är en ofullkomlig
varelse. Hon söker visdomen, men kan aldrig äga den.” Ja, hallå,
alla burdusa förståsigpåare, vill jag säga då, här är det
passande med lite ödmjukhet.
Dessutom handlar
inte den här skriften om tre bedårande unga ryska kvinnor som har
lyckats bedåra västvärlden: det handlar om alla andra som sitter
fängslade för sina åsikters skull, och kunde lika gärna vara en
plädering för dessa, exempelvis Dawit Isaak som i drygt elva år
varit fängslad i Etiopien. Tolikonnikovas tal i rättegången är
också en illustration till den skuldvandring Josef K. utför i
Kafkas Processen. Om han har gjort något eller inte spelar
ingen roll, det som betyder något är själva anklagelsen, och i
ärlighetens namn, vad fan har Pussy Riot gjort?
Hmm, jag tycker mig känna igen deras inställning hos Thoreau (om fängelset & fängslandet).
SvaraRaderaJust fängelset som institution och koncept är väldigt intressant eftersom det definitivt visar var dess samhälle står; accepterandet bevisar bara sig själv, medan hindrandet markerar den absoluta gräns som inte får överträdas.
Jo, det är intressant ur en teoretisk aspekt, men tragiskt ur en mänsklig, & det är ju en skitvärld som dömer till fängelse för en protest, även om de sa saker som uppfattades som infama. Det finns som jag ser det oändligt mycket mer potential i Pussy Riots protest än i ex Lars Vilks konst-projekt.
SvaraRaderaJust wish to say your artіclе is as astounding.
SvaraRaderaThe clearness for youг submit is just nіce аnd thаt i could think
you're an expert on this subject. Fine along with your permission allow me to grasp your feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks 1,000,000 and please continue the rewarding work.
Feel free to surf to my web-site :: xxx penis dick cunt vagina