Amy Winehouse föddes 14 september 1983.
Den
ofattbart begåvade Amy Winehouse är föremålet för en nyskriven
biografi. En bok som väl mest fungerar som introduktion för den som
ej är invigd i hennes musik, men för oss andra är det en ganska
sekundär vara.
Det
har gått drygt ett år sedan låtskrivaren och sångerskan Amy
Winehouse dog en alldeles för tidig död, strax innan hon skulle
fylla 28 år. Redan innan hennes död hade en handfull böcker
skrivits, och det vore synd att säga att någon av dem håller samma
klass som hennes musik.
Den
engelska journalisten Mick O'Sheas bidrag heter Amy
Winehouse. En omöjlig kärlek,
och är precis lika ojämn som den genomsnittliga boken i den här
genren. Visst kan den ha ett berättigande som introduktion för
nybörjaren, men den är ofta helt ofokuserad och svamlig.
Värre
än så är att O'Shea inte drar sig för att återge rykten och
skvaller och anekdoter med allt mer tvivelaktig evidens. Det är gott
om andras omdömen, inhämtade från intervjuer i en
klipp-och-klistra-metodik som inte tillför mycket nytt.
Inte
för att vi ska blunda för det destruktiva, eller ignorera att
Winehouses privatliv periodvis handlade om droger i stor mängd. Hur
ska då all den här svärtan hanteras, kunna ges en förklaring? Jag
skulle hellre ha sett att O'Shea gått bortom tabloid-tidningarnas
spekulationer och varit mindre långsökt i sina liknelser och
jämförelser.
Själv
kanaliserade hon jobbiga händelser i sina sångtexter, där hon
försummar det urgamla rådet att det privata ska överföras till
det personliga uttrycket. Att lyssna på hennes musik är en lika
renande upplevelse som att läsa Sylvia Plaths dikter, när båda
ogenerat förmedlar livets överdjävlighet.
Den
vid det här laget bekanta historien berättas pliktskyldigast:
barndomen där hon marinerades i jazz, debuten ”Frank” som
tjugoåring och tre år senare mästerverket ”Back to Black”,
2000-talets hittills mest banbrytande album, och däremellan
drogexcesser som alltså förra sommaren ledde till döden. Några
förslag på hur vi ska förstå människan bakom artisten finns inte
inom den här bokens pärmar.
Det
är en jobbig bok att läsa på många sätt: jag läser några
sidor, gråter, tar paus och lyssnar på några låtar, gråter igen.
Men jag skrattar också åt hennes ogarderade skämtlynne – när
hon skäller ut Bono eller får beröm av den mesiga sångerskan Dido
och replikerar att hon hellre skulle hälla rengöringsmedel i öronen
än lyssna på Dido.
Den
typen av sardonisk charm är sorgligt frånvarande hos hennes
kolleger, som undantagslöst väljer att stryka hela tillvaron
medhårs. Winehouse var ett personifierat problem, i strid med hela
sin omgivning. Det hon mest av allt agerade ut var ett rop på hjälp,
och jag vägrar tro att den hjälpen inte fanns tillgänglig för
henne, något som O'Shea antyder här: snarare tror jag att hon slog
bakut när andra kom henne in på livet.
Mick
O'Shea lägger tidigt in brasklappen att han tidigare aldrig lyssnat
ordentligt på Winehouses musik. Det behöver i sig inte vara en
nackdel, men jag misstänker att det här har varit ett rutinjobb,
utfört i väntan på att få skriva om något han bryr sig mer om.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 14/9 2012)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.