När journalister
ger sig på att skriva romaner finns det anledning att dra öronen åt
sig, för resultatet blir långt ifrån alltid helt lyckat: många är
kallade, få är utvalda.
Så när jag ser att
Sophie Divry är journalist suckar jag lite inombords – men jag
låter ingen höra sucken, för herregud, jag ska ju läsa utan
förutfattade meningar. Hennes roman heter Kod 400, är
utgiven på Sekwa i Marianne Öjerskogs översättning. Och den är
långt ifrån lika tokig som jag befarade.
Böcker om
litteraturen är ett mindre tema hos Sekwa i år, med den tidigare
utgivna Drömbokhandeln av Laurence Cossé. Också här
handlar det om böcker, då en försynt bibliotekarie upptäcker en
kvarglömd besökare tidigt på morgonen, och vad som tar vid är en
lång monolog – som utgör hela boken, faktiskt, där
bibliotekarien utgjuter sig över samtiden, och en absurd historia
skissas fram, i det mindre formatet.
Bibliotekarierna
tillhör bokens osynliga hjältar, och Divry låter sin hjältinna
vara just så oansenlig som de flesta nog tänker sig bibliotekarien.
Hon är en grå, tystlåten, tråkig ordningsmänniska som försöker
revoltera mot Deweys klassificeringssystem – förgäves – och
berättar entusiastiskt om hur Morels revolutionerande idéer
populariserade biblioteken i början av 1900-talet.
Hon är givetvis en
karikatyr, en tacksam sådan. Hon uttrycker sig på klichéernas
språk, är butter och tvär – samtidigt öppnas då för en helt
ogarderad människa, att hon blir en levande gestalt, trovärdigt
skildrad, någon som pendlar mellan dålig självkänsla och
stolthet, en misslyckad individ som försöker klamra sig fast vid
någon form av symmetri. Det går också att uppfatta henne som en
smått opålitlig protagonist, som inte kan skilja på verklighet och
fantasi – eftersom åhöraren är konstant stum undrar jag om denne
ens finns där, om inte bibliotekarien behagar hallucinera. När vi
tar farväl av denna fyrkantiga människa efter knappa hundra sidor
är det med viss saknad.
Saknaden är också
bokens tema – hennes saknad efter mänsklig kontakt, där hon
drömmer om en snygg forskares nacke som hon sett på biblioteket,
men också saknaden av en vettig kulturpolitik. Som bekant är de
borgerliga politikerna i Sverige fullt sysselsatta med att montera
ned våra kommunala bibliotek, och att döma av Divrys monolog
handlar det i Frankrike mycket om att skapa mediatek, där besökaren
inte känner sig hemma om det inte finns dvd-filmer och tv-spel vid
entrén.
Saknaden handlar
också om en seriös litteraturdiskussion, som inte enbart ägnar sig
åt samtidens mest skramlande tunnor. Som Divry eftertryckligt visar
är litteraturen ingen färskvara, utan hon låter sin hjältinna
uttala sig med värme om exempelvis Guy de Maupassant, en perenn
författare. Samtidens böcker skyndar sig fram mot makuleringen,
möjligen för att först göra ett depåstopp vid de ljusskygga
magasinen långt ned i bibliotekens källare.
Idén att låta
någon stanna över natten på ett bibliotek är sällan utnyttjad i
litteraturen. Jag minns när jag städade på Umeå stadsbibliotek,
och gick där i magasinen och drömde mig bort bland gulnade
bokryggar och andades in det hälsovådliga dammet. Där fanns också
en närmast mytisk dörr mitt i ett garage – bokstavligen mellan
två håglöst parkerade bilar – en dörr som ledde till ett
ytterligare magasin, ett provisoriskt alternativt nästan Kafkaeskt
magasin, där det var ännu lättare att tappa bort sig och bli helt
förlorad för omvärlden. Ingen skulle sakna – hann jag tänka,
den enda gången jag fick tillträde till detta rum.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.