Det
sägs ofta att det var en novell-boom i Sverige på 90-talet, men det
handlar nog mer om att det tillfälligtvis var många som råkade
debutera med en novellsamling, än att novellen som genre nådde fler
läsare. För läsare har alltid funnits, även till de här kortare
texterna, som har fått finna sig i att betraktas som ett slags avkok
från romanen.
Sedan
dess har det lika ofta talats om att ”nu”, det vill säga
”snart”, är det dags för en renässans för novellen. Nåväl.
Förlaget Novellix har i viss mån haft framgång med sin serie i
bokform med en novell vardera, och nu ger Aqlaktuq ut en novell som
e-bok. Den kostar 9 kronor – som en låt på iTunes, som de fyndigt
påpekar. Novellen heter ”Audition” och är skriven av Karin
Ström.
Och
kanske ändå finns det större anledning att slå på om inte den
stora trumman, så ändå börja förbereda sig på att novellen
åtminstone kommer att hitta nya vägar med hjälp av smarttelefoner
och läsplattor, där man kan läsa en novell av det här slaget
(själv läste jag den på Adobe Digital Editions, vilket gick hur
bra som helst). Dessutom har den tidigare insomnade litterära
tidskriften fått visst liv, när vi nu har Const Literary (P)review
samt inom kort en svensk version av Granta, så möjligheterna för
en mer spännande art av novell kan bara öka.
Novellen
”Audition” speglar kontrasten mellan det egna och det andra: var
gränsen går mellan ens egna liv och andras, om det finns någon,
för att det behövs finnas en sådan, men att den också behöver
raseras, för vi är inga öar, vi människor. För huvudpersonen
Katya Piechowski håller livet på att flyta iväg, flyta bort. Hon
vill följa drömmen – men om den bara tar dig längre bort från
dig själv då? Hon är en tragglande skådespelerska, som hade sin
peak för femton år sedan.
Nu
stirrar drömmen allt glåmigare på henne. En del blir kvar i
drömmen, hur otrevlig den än gestaltar sig. För verkligheten är
ändå värre. Tror vi. Här mäts framgång i obarmhärtiga doser, i
den här osentimentala världen.
Det
Ström lyckas med inom det här korta formatet är att ge den här
människan liv. Det är verkligen ett livsöde som skissas fram, en
riktig människa som getts form av orden, elektroniskt i det här
fallet. Du är där hos henne medan du läser. Och det är där
någonstans jag inte riktigt håller med Selene Hellströms
resonemang i nya numret av Ord & Bild (3/2012), som råkar handla
om noveller. Hon menar att novellens karaktärer inte håller för en
roman, att det skulle bli ett urvattnat resultat. Ströms karaktär
lever i det här kortare formatet, men det betyder inte att hon
slutar leva för att jag slutar läsa – hon finns kvar där och
fortsätter kommunicera, fortsätter driva sina frågor inom mig, och
det är väl det som i slutändan är litteratur, att det är
författaren som påbörjar arbetet och läsaren tar vid och
fortsätter, att författaren måste släppa kontrollen.
Novellen
behandlar även den där outtalade önskan att vara någon annan, att
vara någon annan stans. Lika bra att nöja sig med missnöjet, för
alternativet är värre. Trots sin dysterhet ger texten mig hopp,
eftersom den så övertygande skildrar närvaron. För en kort stund
etableras en kontakt som är så sällsynt i det så kallade riktiga
livet. Litteraturens förmåga att vara intim, avslöjande, för att
sedan försynt dra sig tillbaka, lämna dig med din förundran, med
en beredskap att uthärda farhågorna.
”Audition”
som titel påminner också om att ordet handlar om lyssnande: i
novellen handlar det om att Katya aspirerar på en roll, men att
Ström har en bakgrund inom musiken gör sig också tillkänna, när
texten blir oinställsamt melodisk, med en nästan burdus rytm. Det
är en text som inte gör sig till, men krånglar och låter, och jag
tycker det låter bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.