Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

25 sep. 2012

Olistigt

Jag gör mitt bästa för att undvika att bli tidskriftsjunkie, men det går väl sådär. Nu tvingades jag köpa Vi Läser (nr 5), trots att det sällan känns som en tidning för mig. För jag tycker det är mest tråkigt att läsa författarintervjuer; jag blir bara uttråkad av deras oftast självupptagna gnäll och falska ödmjukhet. Men Yukiko Duke skriver fint om Carson McCullers, även om det är väl mycket av biografiska fakta som kan inhämtas från andra ställen. Den där ivern att introducera. Men Carson McCullers är ju ingen kuf som varit frånvarande från det så kallade litterära samtalet de senaste tjugo åren: tvärtom kommer hennes böcker frekvent i nyupplagor, för oss som inte har tid att kuska runt på second hand och loppmarknader, där de också är rikligt representerade.

Givetvis var jag oändligt nyfiken på tidningens relativt fyndiga lista med 40 författare under 40, även om jag gör mitt bästa för att undvika att bli listjunkie, och det går väl sådär. (Som folk i allmänhet tycker jag att de är störtlöjliga, men kan inte låta bli att gilla dem på ett smått perverst sätt.)

Och givetvis är jag vådligt frestad att kommentera valet av Marjaneh Bakhtiari som nummer 1 på den listan. Eftersom jag avskyr att använda mig själv som rättesnöre har jag några gånger de senaste åren förhört mig hos andra om vari hennes litterära kvaliteter består, men alltid fått beskedet att hennes första roman var hyfsad, att uppföljaren var sämre. Det som gläder mig allra mest med listan är att plats nummer 2, 10 och 14 delar utrymme med mig i tidskriften Const (som jag skriver om senare). Att hamna i ett sådant sammanhang är roligt.

Lika frestad är jag att kommentera med mitt elakaste hånskratt några andra platser (nummer 3, seriöst?). Och det är skandalöst att en så fin författare som Elin Boardy saknas, med två romaner som jag håller som några av de bästa från senare års utgivning på svenska. Och var är Elin Grelsson Almestad, för att bara ta ett exempel från Modernistas många spännande debutanter som getts ut nyligen. Speciellt när bubbellistan innehåller något av det mest bottenskrapade jag sett på länge (Ronnie Sandahl, verkligen?).

Är jag då frestad att göra en egen lista? Nja. Det känns bara orättvist, och dessutom har jag inte riktigt den energi som krävs för att ta reda på när författare är födda, och det är också något jag inte orkar bry mig om. Många av de författare som jag läste på 80- och 90-talet är jämnåriga med mig, och därför diskvalificerade från den här listan. Rangordning är dessutom ganska fjantigt: hellre hade jag sett att Vi Läser hade gjort en lista utan siffror, med 40 namn i bokstavsordning eller något. Det hade varit spännande med en sådan lista, att gräva ned den någonstans och sedan lyfta fram den om cirka tjugo år, och efter att ha blåst bort dammet kunna konstatera att - ja, vem fan är Marjaneh Bakhtiari, till exempel.    

13 kommentarer:

  1. Håller verkligen med (även om jag verkligen tycker att Amanda Svensson är bra). Den jag saknade mest var nog Johannes Anyuru.

    SvaraRadera
  2. Hm. Anyuru var plats 19. Amanda Svensson - nja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha - slarv av mig. Bläddrade. Tycker du ska göra en lista i alla fall!

      Radera
    2. Näääää? Jag tror inte jag orkar det, faktiskt ... Då behöver jag få ett konkret uppdrar eller nåt. Jag kan göra en lista över de 40 mest överskattade svenska författarna ...

      Radera
    3. Gör 10 då. I tidskriftsdödens "era" behöver vi någon som kan/intresserar sig ... Du? Hehe

      Radera
    4. Joo, jag är ju lite frestad. Men alltså, hinner inte, dessutom känns det lite ofint, speciellt det där med rangordningen. Så, nja, nää ... Inte just nu i alla fall. Ska åka till Gbg i morgon, & sen har jag skoljobb som ska göras, läsa uppsatser & sånt.

      Radera
  3. Vad jag kan störa mig på med tidningar som Vi Läser, och samtal om litteratur i allmänhet egentligen, är att det handlar om "Litteratur". Det görs liksom ingen större åtskillnad än så. Ingen genreindelning, inget fokus,

    Tänk dig en liknande syn på musik; "Vi Lyssnar", tidningen om musik, listar bästa musikerna under 40!

    SvaraRadera
  4. Ha ha, nä, men Vi läser har väl mutat in sin nisch, typ dom som läser för att bli förströdd, bokklubbsläsarna, eller dom som klipper ut DN:s lördagslista med Topp 10?

    Jag är ju ganska vårdslös själv, har inga favoritgenrer, utan läser rätt förbehållslöst eller så, utan egentliga förutfattade meningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är klart att de informellt har en målgrupp som de säljer in sig mot. Och jag har väl heller inga genrer som jag håller mig till, framförallt eftersom de sällan är uttalade inom litteraturen. Men ändå, det är så symptomatiskt för synen på litteratur idag. En bok är en bok är en bok, liksom. Total relativism; att läsa är alltid bra, oavsett vad det är.

      Jag skulle nog säga att det finns större likheter mellan vissa musikgenrer och viss litteratur än mellan mycket litteratur. Men det syns liksom inte, allt är någon slags post-ideologisk röra där det enda som skiljer sig är mediet.

      Radera
  5. "Det som gläder mig allra mest med listan är att plats nummer 2, 10 och 14 delar utrymme med mig i tidskriften Const (som jag skriver om senare). Att hamna i ett sådant sammanhang är roligt.

    Lika frestad är jag att kommentera med mitt elakaste hånskratt några andra platser (nummer 3, seriöst?). "

    Förstår inte ovanstående. Hurdå delar utrymme med dig? Och vem är nummer 3?

    SvaraRadera
  6. Alltså de som är på plats 2, 10 och 14 på listan skriver i nr av Const, som jag också är med i: för mig är det otroligt fint sällskap, jag känner mig stolt och etc över att vara delaktig.

    Nummer 3 är en generellt hyllad sv förf som alltså alla andra gillar.

    SvaraRadera
  7. Okey, jag fattar. Jag får väl leta reda på den där listan själv, då. Och googla Const. Ja, jag har ju sagt förut att jag är obildad.

    SvaraRadera
  8. Jag tror jag blir stämd av Vi Läser eller nåt om jag lägger ut för mycket ur listan. Det finns bestämda regler för sånt, skulle jag tippa.

    SvaraRadera